dimarts, 13 de setembre del 2011

SALUT IMPULSA LA VISITA TELEFÒNICA PER PAL•LIAR EL TANCAMENT DE CAP

Segons publica El Periódico

El conseller Ruiz preveu que Sanitat Respon controli malalts fràgils
La demanda d'atenció mèdica immediata baixa un 8% de forma espontània

El tancament en horari nocturn de 60 centres d'assistència primària (CAP) hauria de reorientar els ciutadans que necessitin atenció mèdica immediata cap al servei telefònic de Sanitat Respon, el 902 111 444, segons han previst els responsables de la Conselleria de Salut. Aquesta central de consell i informació sanitaris, a la qual també s'accedeix a través del telèfon 061, forma part de l'estructura del Servei d'Emergències Mèdiques (SEM), al qual correspon el telèfon 112. Els dos recursos comparteixen personal mèdic i d'infermeria, una dotació que s'incrementarà si augmenta la demanda. El conseller de Salut, Boi Ruiz, preveu que l'absència d'altres serveis en potenciï la utilització. «Volem que sigui la tercera línia d'atenció mèdica de Catalunya, després de les xarxes de centres d'assistència primària i d'hospitals», va indicar.

Sanitat Respon oferia fins ara consells de salut sobre malestars lleus, orientava sobre interrupció de l'embaràs o informava de calendaris de vacunacions o localització dels centres mèdics. A aquestes funcions s'hi sumarà ara el control de les urgències que atenien els CAP en horari nocturn i el dels malalts en situació fràgil, persones amb malalties múltiples que es desestabilitzen amb facilitat. Aquests pacients han absorbit els últims anys un 80% de les visites a urgències, informa Salut.

La potenciació dels citats recursos telefònics pot reduir de forma substancial la demanda de la resta de serveis mèdics, considera Francesc Bonet, director general del SEM. «Disposem d'una estructura preparada per exercir funcions de telemedicina: control de la tensió arterial, nivells de sucre o vigilància de qui ha caigut a casa», va explicar. Malgrat que totes aquestes funcions podrien haver-se activat els últims anys per la mateixa via, el fet és que els usuaris preferien desplaçar-se als CAP i hospitals propers als seus domicilis. Ara serà Sanitat Respon o el 112 els que dirigiran un metge cap al domicili del malalt, si ho necessita, o li indicaran quin és el CAP que té més a prop. «Sanitat Respon serveix per als casos urgents que no impedeixen que el malalt es desplaci, i el 112 només hauria d'utilitzar-se en cas d'emergències», va puntualitzar Bonet. «Però, si és necessari, ja farem aquí aquesta distinció», va afegir. Les recents retallades assistencials motivades per ajustos pressupostaris han coincidit amb un descens de demanda al SEM, que ha atès un 8% menys de demanda, tant urgent com d'emergències, informen els seus responsables, que desconeixen la causa d'aquest fenomen.