dimecres, 31 d’octubre del 2012

Dades de salut i econòmics de cada centre

Agències

El Departament de Salut i el Servei Català de la Salut (CatSalut) donaran a conèixer a finals d'aquest any per primer cop els resultats de salut i econòmics de tots els centres d'atenció primària, i ho farà identificant nominalment. Serà el primer informe específic sobre el primer nivell assistencial que sortirà de la Central de Resultats, que ja ha publicat quatre documents relatius al sector hospitalari, i es basarà en dades de 2011.


El quart informe de la Central sobre els hospitals, fet públic el passat mes de juliol, recull 60 indicadors assistencials i de gestió sobre 63 centres d'aguts, identificats i desglossats per primera vegada a cada un d'ells.

Segons va informar llavors l'Administració sanitària catalana, la iniciativa respon a la demanda de transparència, tant en les decisions polítiques com en la gestió dels recursos públics i és una eina de treball que permetrà avaluar les possibles oportunitats de millora de cada centre, identificar les millors pràctiques entre els centres del mateix nivell assistencial i millorar el conjunt del sistema assistencial.

La Central de Resultats, que s'engloba dins de l'Observatori del Sistema de Salut de Catalunya, que forma part de l'Agència d'Informació Avaluació i Qualitat en Salut, permet conèixer la qualitat i l'evolució econòmica i financera dels centres sanitaris i disposar de la informació que facilita la comparació entre proveïdors (públics i privats concertats) del sistema públic.
L'informe va dirigit a ciutadans, professionals, gestors i òrgans de govern de les entitats proveïdores per tal que s'obrin noves línies de treball que han de permetre als centres iniciar actuacions de millora que mantinguin l'excel · lència i qualitat d'aquests. Les dades recollides a la Central de Resultats provenen dels sistemes d'informació del CatSalut, entre els quals s'inclou el conjunt mínim bàsic de dades d'hospitalització d'aguts que es va posar en marxa l'any 1990, la Central de Balanços creada el 1991, el Pla d'enquestes de satisfacció (PLAENSA) iniciat l'any 2004 i els mòduls de seguiment d'indicadors de l'any 2007, entre d'altres.

En matèria de primària, cal recordar que el CatSalut ja realitza des de 1993 una comparativa de dades econòmiques i de salut dels centres de primària de Barcelona i la seva àrea metropolitana, però sense identificar nominalment, de manera que fins ara no ha estat possible saber si són millors els de l'Institut Català de la Salut (ICS, que gestiona la xarxa majoritària del primer nivell), els equips concertats vinculats a hospitals comarcals i els gestionats per entitats de base associativa (EBA) per autogestió (hi ha 12).

Sobre l'experiència de benchmarking a Barcelona ha apuntat que els noms dels centres no es coneixen però "més o menys tots sabem qui és a dalt i qui a baix" i representa un "estímul per als que estan ben posicionats".
Baiona també ha confirmat que fins ara no s'ha pogut demostrar que un dels tres models de gestió coexistents a Catalunya (ICS, concertats i EBA) sigui superior.
"Algun estudi apunta les EBA com millors en l'indicador de satisfacció dels professionals, però la veritat és que es troben professionals molt satisfets també a l'ICS". Segons la seva opinió, aquesta visió no variarà amb els resultats del 2011 de tota la primària catalana.


Per a què serveix?
La transparència permet especialment la comparació dels equips de primària entre si com una estratègia per conèixer i referenciar en el context del seu àmbit assistencial, orientar cap a la millora dels resultats en les dimensions avaluades, i identificar els que tenen millors resultats en cada una de les dimensions i en el conjunt de totes elles (benchmarking) perquè actuïn com a referents de la qualitat de tota la primària autonòmica.