dijous, 7 de febrer del 2013

Baixen les llistes d'espera

Publica El Punt/Avui
El 2012 va tancar amb 71.000 pacients pendents d'operació, un 12% menys que el 2011
Ruiz insta l'oposició a desenvolupar un sistema nacional de salut propi

“El govern no té la intenció de privatitzar la sanitat”
Pendents de saber quin serà l'abast de la nova tisorada que en el pròxim pressupost es reserva a la partida sanitària, el conseller de Salut, Boi Ruiz, va aprofitar ahir la seva compareixença d'inici de legislatura a la comissió de salut del Parlament per anunciar que, malgrat les dificultats financeres i per primera vegada des de l'aplicació de les retallades, els hospitals públics han aconseguit disminuir la llista d'espera per a operacions no urgents i han tancat el 2012 amb una reducció del 12%.

Ruiz no va facilitar xifres més concretes, però si el desembre del 2011 hi havia 80.540 pacients en espera, la llista s'hauria reduït d'unes 9.665 persones l'últim any. Així doncs, el desembre del 2012 hi havia al voltant de 70.875 malalts pendents d'operar-se, encara molt per sobre dels 56.700 d'abans de les retallades.
La disminució del nombre de pacients no ha anat acompanyada d'una reducció del temps d'espera, que es manté igual que a final del 2011, en què la mitjana de demora era de quatre mesos i mig per a les catorze intervencions no urgents que monitora el Departament de Salut i per a les quals garanteix una espera màxima de sis mesos. Tampoc s'ha millorat la llista d'espera per a proves i visites a l'especialista.
“Els resultats són fruit d'un gran esforç i, malgrat que estan molt per sobre de l'objectiu del 2% que ens havíem marcat, el problema no està resolt”, va admetre Ruiz. Aquest esforç es concreta, per exemple, en l'aplicació del pla d'atenció als malalts crònics, que ha permès reduir ingressos i disposar de més llits per a pacients quirúrgics, segons va explicar el conseller.
La recuperació de les llistes d'espera s'ha concentrat en el segon semestre de l'any, ja que les dades dels primers sis mesos del 2012 mostraven una reducció molt minsa de la llista (només 400 persones). De fet, Ruiz va destacar que els recursos addicionals obtinguts amb els sis mesos d'aplicació de l'euro per recepta (45,7 milions d'euros recaptats de juny a desembre, més l'estalvi en despesa farmacèutica que va suposar la mesura) també han fet possible l'increment de l'activitat quirúrgica.
Més enllà de les llistes d'espera, Ruiz va introduir a la comissió el debat de l'estat propi i va proposar un gran acord entre els grups polítics per desenvolupar el model català sanitari: un sistema nacional de salut per dissenyar polítiques sanitàries pròpies que sigui sostenible més enllà de la situació econòmica del moment.
Segons Ruiz, la legislació estatal i l'actitud centralitzadora del govern de l'Estat no s'ajusten al model sanitari català. I en va posar dos exemples: el reial decret que vincula l'accés a la sanitat amb la cotització a la Seguretat Social, en lloc de reconèixer-lo com a dret de ciutadania, i la llei de contractes de l'Estat, que prioritza els aspectes econòmics a l'hora de resoldre concursos públics, inclosos els de gestió de serveis sanitaris.
En vista dels canvis previstos en la gestió d'alguns serveis sanitaris, dels rumors de privatitzacions i de les investigacions obertes sobre presumptes irregularitats en l'àmbit sanitari, els portaveus a la comissió de salut dels grups de l'oposició van reclamar al conseller informació i transparència sobre la gestió dels serveis sanitaris i dels recursos públics que s'hi destinen. Boi Ruiz va respondre sobre alguns casos concrets:
Privatitzacions
“Aquest govern i aquest conseller no tenen la intenció de privatitzar la sanitat del país”, va assegurar Ruiz. El conseller s'hi va comprometre personalment. També a donar explicacions.
Canvis a l'ICS
“No es privatitzarà ni es permetrà l'entrada de capital risc.” El procés de fragmentació de l'Institut Català de la Salut (ICS) –l'empresa pública que gestiona vuit grans hospitals i un 80% dels centres d'atenció primària– en una vintena d'entitats amb entitat jurídica pròpia respon a la necessitat de fer-lo “més competitiu”.
Hospital Clínic
Continuarà sent un hospital públic, sense capital privat ni forà. El Departament de Salut té a sobre la taula la proposta d'un equip de professionals de l'hospital disposats a gestionar-lo a través d'una fundació.
CAP de l'Escala
La llei estatal de contractació del 2010 prioritza els criteris econòmics a l'hora de resoldre qualsevol concurs públic. La multinacional Eulen va fer la millor oferta econòmica per gestionar el CAP de l'Escala i va guanyar el concurs, tot i que l'hospital de Figueres tenia experiència acreditada. “Si haguéssim actuat d'una altra manera, ens haurien acusat de prevaricació”, va justificar Ruiz.