Segons
agències
Inclou la reforma en l'esborrany de la
Llei d'Acompanyament de Pressupostos de 2014 i trenca definitivament amb el
model de separació de funcions que preveu la LOSC.
El
Govern de la Generalitat de Catalunya, que presideix Artur Mas, ja ha elaborat
l'esborrany de la Llei d'Acompanyament dels Pressupostos per al 2014, que
inclou una transcendental reforma de la Llei d'ordenació sanitària de Catalunya
(LOSC)
de 1990: el Servei Català de la Salut (CatSalut) assumirà l'Institut Català de
la Salut com un altre més dels seus consorcis i empreses públiques.
Amb
això es trencarà una característica essencial del model sanitari català que, a
la pràctica, no s'ha aplicat al cent per cent: la separació de funcions de
planificació (Departament de Salut), compra (CatSalut) i provisió (ICS). A
aquest model teòric (i car, ja que va triplicar estructures d'administració) es
va renunciar a l'incorporar els consorcis i empreses públiques prestadores de
serveis assistencials al CatSalut, amb l'objecte de no engreixar més l'ICS. Aquest
és avui una empresa pública però continua tenint, a diferència dels consorcis i
empreses públiques, personal estatutari i gestió administrativa.
Incorporar
l'ICS al CatSalut servirà per equiparar-ho als consorcis i empreses públiques,
tal com recull una resolució aprovada pel Parlament recentment: que tingui
gestió d'empresa i que pugui consorciar i tenir aliances amb altres proveïdors
assistencials en els diferents territoris.
La
llei d'acompanyament servirà també, segons l'esborrany, per incorporar a la
LOSC l'existència de Sistema Sanitari Integral d'utilització pública de
Catalunya (SISCAT), que inclou atenció hospitalària, primària, sociosanitària i
de salut mental de titularitat pública i privada, i
suprimir les actuals referències a la Xarxa Hospitalària d'Utilització Pública (XHUP).
L'objectiu
va més enllà del simple nom: es tracta de "garantir l'estabilitat i continuïtat
en la prestació dels serveis sanitaris de cobertura pública contractats
mitjançant concert sanitari en el marc del SISCAT (contracte de gestió de
servei públic sotmès a la normativa de contractació del sector públic)". Amb
això es fomentarà un model de prestació de serveis en xarxa que afavoreixi les
sinèrgies entre els diferents centres, serveis i establiments al marge de la
seva titularitat.
Contractes amb privats
Una
lectura detallada de l'esborrany permet destacar així mateix una disposició que
requerirà d'un estudi detallat per part dels grups polítics quan la llei es
sotmeti a tràmit parlamentari: "El CatSalut, només amb caràcter
excepcional i per una durada limitada, pot establir contractes o convenis amb
els titulars de centres i establiments sanitaris que no pertanyin al Sistema
Sanitari Integral d'Utilització Pública (SISCAT), en aquells supòsits en què
els centres i establiments sanitaris del Sistema no siguin suficients ".
L'esborrany
recull igualment la pretensió d'atorgar més autonomia al CatSalut, "amb la
finalitat de que sigui el Consell de Direcció, com a òrgan superior de govern i
gestió de CatSalut, qui aprovi l'estructura i agilitzi els canvis d'estructura
del CatSalut", i reformar
l'actual articulació de la participació de la societat civil en el sistema
sanitari públic de la comunitat autònoma. El
text diu així pel que fa a aquest particular: la participació es farà "a
través del Consell de Salut de Catalunya i dels consells territorials de Salut,
que es creen com a òrgans col·legiats de participació adscrits al Departament
de Salut, i que substituirien el Consell
Català de la Salut, els consells de salut de les Regions Sanitàries i els
Consells de Participació dels sectors sanitaris".
El
motiu queda reflectit en l'esborrany d'aquesta manera: "La progressiva
redefinició de la distribució de funcions entre el CatSalut i el Departament de
Salut, especialment pel que fa a la planificació, ha posat de manifest la
conveniència de replantejar si els òrgans col·legiats de participació de
la societat civil han d'estar adscrits al CatSalut o al Departament de Salut,
tot i que les funcions d'aquests òrgans col·legiats siguin substancialment les
mateixes".
Taxa per renovar les TIS i canvis per
designar nous caps de servei
El
calaix de sastre que serà la Llei d'Acompanyament dels Pressupostos de la
Generalitat de Catalunya per al 2014 inclourà, segons figura en l'esborrany, la
incorporació d'una taxa de set euros per poder renovar les targetes sanitàries
individuals (TIS) del Servei Català de
la Salut (CatSalut). Amb
això aquesta comunitat autònoma s'equipararà a la mesura ja adoptada a Galícia,
Madrid, València i Balears.
També
incorporarà una disposició sobre designació de caps de servei de serveis a
l'Institut Català de la Salut (ICS), que requerirà anàlisi minuciosa per part
del col·lectiu mèdic dels vuit hospitals universitaris de l'empresa pública
sanitària de la comunitat autònoma. Resa
així : "Les funcions de cap de servei dels serveis jerarquitzats de l'ICS,
quan s'assignin exclusivament per convocatòria interna entre personal
estatutari fix, es farà pel sistema de lliure designació. Quan hi hagi una
vacant en el servei, i s'assignen al mateix
temps les funcions de cap de servei mitjançant una única convocatòria oberta,
es farà pel sistema de concurs públic de conformitat amb la normativa
reglamentària d'aplicació. Correspon al Consell d'Administració de l'ICS (...)
adequar els procediments abans esmentats a les necessitats
i peculiaritats de l'estructura organitzativa de l'Institut, que garanteixi en
tot cas la publicitat, idoneïtat i transparència".
Via lliure perquè l'Hospital Clínic de
Barcelona sigui consorci
L'esborrany
de la llei d'acompanyament dels pressupostos de la Generalitat per al 2014
incorpora, amb aparent fidelitat, la resolució que va aprovar del Parlament
autònom, amb la vots a favor de CiU, ERC i PSC, sobre l'Hospital Clínic de
Barcelona : " S’autoritza el Govern a iniciar el procés per dotar l'Hospital
clínic de personalitat jurídica com a consorci integrat per l'Administració de
la Generalitat de Catalunya i la Universitat de Barcelona, i en els òrgans de
govern i de direcció s'haurà de garantir la presència del coneixement clínic
del hospital.
El consorci es denominarà Hospital Clínic de Barcelona i tindrà per objecte la
realització de les activitats assistencial, docent i de recerca en salut
pròpies de l'hospital i la gestió patrimonial dels béns immobles afectats a
aquestes activitats".
Drets i deures
Figura
que "el consorci se subrogarà en tots els béns, drets i deures de l'antic
hospital originades fins al moment en què es faci efectiva la transformació de
la seva naturalesa jurídica d'acord amb el termini previst (...), i en el conveni
de serveis
assistencials subscrit entre l'Hospital Clínic i el Servei Català de la Salut,
amb subjecció al règim vigent en cada moment".
El
patrimoni del centre està actualment a nom de la UB i l'hospital acumula un
important deute, que passarà igualment al nou consorci.