dimecres, 23 d’octubre del 2013

Mas vol que l'ICS passi a formar part del CatSalut

Segons agències
Inclou la reforma en l'esborrany de la Llei d'Acompanyament de Pressupostos de 2014 i trenca definitivament amb el model de separació de funcions que preveu la LOSC.
El Govern de la Generalitat de Catalunya, que presideix Artur Mas, ja ha elaborat l'esborrany de la Llei d'Acompanyament dels Pressupostos per al 2014, que inclou una transcendental reforma de la Llei d'ordenació sanitària de Catalunya (LOSC) de 1990: el Servei Català de la Salut (CatSalut) assumirà l'Institut Català de la Salut com un altre més dels seus consorcis i empreses públiques.

Amb això es trencarà una característica essencial del model sanitari català que, a la pràctica, no s'ha aplicat al cent per cent: la separació de funcions de planificació (Departament de Salut), compra (CatSalut) i provisió (ICS). A aquest model teòric (i car, ja que va triplicar estructures d'administració) es va renunciar a l'incorporar els consorcis i empreses públiques prestadores de serveis assistencials al CatSalut, amb l'objecte de no engreixar més l'ICS. Aquest és avui una empresa pública però continua tenint, a diferència dels consorcis i empreses públiques, personal estatutari i gestió administrativa.
Incorporar l'ICS al CatSalut servirà per equiparar-ho als consorcis i empreses públiques, tal com recull una resolució aprovada pel Parlament recentment: que tingui gestió d'empresa i que pugui consorciar i tenir aliances amb altres proveïdors assistencials en els diferents territoris.
La llei d'acompanyament servirà també, segons l'esborrany, per incorporar a la LOSC l'existència de Sistema Sanitari Integral d'utilització pública de Catalunya (SISCAT), que inclou atenció hospitalària, primària, sociosanitària i de salut mental de titularitat pública i privada, i suprimir les actuals referències a la Xarxa Hospitalària d'Utilització Pública (XHUP).
L'objectiu va més enllà del simple nom: es tracta de "garantir l'estabilitat i continuïtat en la prestació dels serveis sanitaris de cobertura pública contractats mitjançant concert sanitari en el marc del SISCAT (contracte de gestió de servei públic sotmès a la normativa de contractació del sector públic)". Amb això es fomentarà un model de prestació de serveis en xarxa que afavoreixi les sinèrgies entre els diferents centres, serveis i establiments al marge de la seva titularitat.
Contractes amb privats
Una lectura detallada de l'esborrany permet destacar així mateix una disposició que requerirà d'un estudi detallat per part dels grups polítics quan la llei es sotmeti a tràmit parlamentari: "El CatSalut, només amb caràcter excepcional i per una durada limitada, pot establir contractes o convenis amb els titulars de centres i establiments sanitaris que no pertanyin al Sistema Sanitari Integral d'Utilització Pública (SISCAT), en aquells supòsits en què els centres i establiments sanitaris del Sistema no siguin suficients ".
L'esborrany recull igualment la pretensió d'atorgar més autonomia al CatSalut, "amb la finalitat de que sigui el Consell de Direcció, com a òrgan superior de govern i gestió de CatSalut, qui aprovi l'estructura i agilitzi els canvis d'estructura del CatSalut", i reformar l'actual articulació de la participació de la societat civil en el sistema sanitari públic de la comunitat autònoma. El text diu així pel que fa a aquest particular: la participació es farà "a través del Consell de Salut de Catalunya i dels consells territorials de Salut, que es creen com a òrgans col·legiats de participació adscrits al Departament de Salut, i que substituirien el Consell Català de la Salut, els consells de salut de les Regions Sanitàries i els Consells de Participació dels sectors sanitaris".
El motiu queda reflectit en l'esborrany d'aquesta manera: "La progressiva redefinició de la distribució de funcions entre el CatSalut i el Departament de Salut, especialment pel que fa a la planificació, ha posat de manifest la conveniència de replantejar si els òrgans col·legiats de participació de la societat civil han d'estar adscrits al CatSalut o al Departament de Salut, tot i que les funcions d'aquests òrgans col·legiats siguin substancialment les mateixes".
Taxa per renovar les TIS i canvis per designar nous caps de servei
El calaix de sastre que serà la Llei d'Acompanyament dels Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2014 inclourà, segons figura en l'esborrany, la incorporació d'una taxa de set euros per poder renovar les targetes sanitàries individuals (TIS) del Servei Català de la Salut (CatSalut). Amb això aquesta comunitat autònoma s'equipararà a la mesura ja adoptada a Galícia, Madrid, València i Balears.
També incorporarà una disposició sobre designació de caps de servei de serveis a l'Institut Català de la Salut (ICS), que requerirà anàlisi minuciosa per part del col·lectiu mèdic dels vuit hospitals universitaris de l'empresa pública sanitària de la comunitat autònoma. Resa així : "Les funcions de cap de servei dels serveis jerarquitzats de l'ICS, quan s'assignin exclusivament per convocatòria interna entre personal estatutari fix, es farà pel sistema de lliure designació. Quan hi hagi una vacant en el servei, i s'assignen al mateix temps les funcions de cap de servei mitjançant una única convocatòria oberta, es farà pel sistema de concurs públic de conformitat amb la normativa reglamentària d'aplicació. Correspon al Consell d'Administració de l'ICS (...) adequar els procediments abans esmentats a les necessitats i peculiaritats de l'estructura organitzativa de l'Institut, que garanteixi en tot cas la publicitat, idoneïtat i transparència".
Via lliure perquè l'Hospital Clínic de Barcelona sigui consorci
L'esborrany de la llei d'acompanyament dels pressupostos de la Generalitat per al 2014 incorpora, amb aparent fidelitat, la resolució que va aprovar del Parlament autònom, amb la vots a favor de CiU, ERC i PSC, sobre l'Hospital Clínic de Barcelona : " S’autoritza el Govern a iniciar el procés per dotar l'Hospital clínic de personalitat jurídica com a consorci integrat per l'Administració de la Generalitat de Catalunya i la Universitat de Barcelona, i en els òrgans de govern i de direcció s'haurà de garantir la presència del coneixement clínic del hospital. El consorci es denominarà Hospital Clínic de Barcelona i tindrà per objecte la realització de les activitats assistencial, docent i de recerca en salut pròpies de l'hospital i la gestió patrimonial dels béns immobles afectats a aquestes activitats".
Drets i deures
Figura que "el consorci se subrogarà en tots els béns, drets i deures de l'antic hospital originades fins al moment en què es faci efectiva la transformació de la seva naturalesa jurídica d'acord amb el termini previst (...), i en el conveni de serveis assistencials subscrit entre l'Hospital Clínic i el Servei Català de la Salut, amb subjecció al règim vigent en cada moment".

El patrimoni del centre està actualment a nom de la UB i l'hospital acumula un important deute, que passarà igualment al nou consorci.