dimecres, 16 d’abril del 2014

Al taulell vigila amb les dades



Extret de “Confidencialitat de dades en els centres sanitaris: aspectes pràctics”, de la revista Jurídics.

La confidencialitat es basa en tres puntals: 

- El dret a la intimitat (un dret que el pacient pot preservar fins on cregui necessari). 
- El dret a la confiança (els professionals sanitaris estan obligats a mantenir el secret professional). 
- La lleialtat al pacient. 

L'obligació de guardar la confidencialitat afecta tot el personal dels centres hospitalaris: tant els professionals sanitaris, com el personal administratiu, informàtic o el personal de neteja. 


Informació clínica 
Les dades clíniques d'un pacient només han de ser accessibles a la persona que el pacient ha acceptat com a professional per fer-li les seves consultes. En cas d'absència del professional de referència, les dades de la història clínica garanteixen la continuïtat de l'atenció amb un altre professional al qual s'atorgui aquesta confiança.
La informació s'ha de compartir únicament entre les persones que hauran de fer un seguiment del pacient (només hem de compartir la informació clínica que sigui necessària i amb els professionals estrictament implicats en l'atenció del pacient).
A les sessions clíniques i en les interconsultes cal obviar les dades que identifiquin el pacient. En cas contrari, seria necessària la seva prèvia autorització. Exemple: “M'agradaria que la meva companya també l'explorés”, “Si li sembla bé comentaré el seu cas amb...”
D'altra banda, les malalties no poden ser objecte de tertúlia (encara que siguem sanitaris o siguem coneguts de la persona de la qual es parla).

Preguntes sobre la salut d'una altra persona
No es pot donar informació clínica a una tercera persona. En els casos de relació familiar de primer grau, tampoc es pot facilitar la informació sense la presència de la persona interessada, llevat que es disposi de l'autorització explícita o implícita del pacient.

Comentaris sobre la salut d'una altra persona
El primer que podem fer és escoltar el que se'ns diu, però sense cap comentari (coneguem o no la informació). Hem d'anar alerta en l'ús de la informació rebuda, ja que l'hem rebuda en una consulta de forma confidencial.

El telèfon
A vegades, quan es dóna hora a alguna persona per telèfon i al mateix temps s'atén algú al taulell, qui està al telèfon pot escoltar informació de l'altre pacient. Cal deixar-lo en espera, amb un missatge o una música d'espera, per tal d'evitar que es pugui sentir el que es diu. Una situació similar es pot donar si algun professional atén a la consulta una trucada d'un altre pacient (a més d'interrompre la consulta hi ha un alt risc de donar informació que arribarà a l'altre pacient).
Quan es parla amb un altre pacient per telèfon sobre un resultat o altres aspectes, cal verificar la seva identitat (ja que no fer-ho és una de les formes més ingènues de violar el secret). Si som nosaltres qui truquem (per exemple per avisar del resultat anormal d'una analítica) i el pacient no hi és, el millor és deixar l'avís que ens truqui i no donar la informació a qui ens atengui.
Cal evitar que el fax es trobi en llocs d'accés al públic i evitar en la mesura del possible enviar documents d'història clínica per fax. Tampoc caldria fer circular informació clínica per correu electrònic sense encriptar.
Les sales d'espera i les cues han de ser allunyades de la consulta i evitar tenir els ordinadors oberts amb la història d'un pacient o amb recordatoris clínics visibles per a tothom

Recollida de resultats, receptes, demanda de certificats, comprovants de visites, etc. d'una altra persona
El criteri general també ha de ser el de no facilitar informació a una altra persona diferent del pacient. En tots els casos hem de garantir que hi ha autorització implícita del pacient (una manera pot ser que ens portin la tarja d'identificació sanitària del pacient).
El coneixement de les circumstàncies o l'autorització prèvia implícita del pacient ens pot fer acceptar l'ús d'una tercera persona (podem evitar dubtes demanant amb antelació si alguna altra persona vindrà en lloc seu) o, en alguns casos, oferir la possibilitat que ens truquin per comentar els resultats. En cas de dubte, cal mantenir la norma general.

Les malalties dels companys
Sovint es confon interès pels companys malalts amb la necessitat de tenir informació sobre la seva patologia. El company pacient pot donar la informació a qui vulgui, però això no implica l'autorització a fer-ne difusió. Hauríem de preguntar sempre a la persona interessada quina informació vol que donem a tercers.

Les consultes urgents
En les situacions d'emergència en què cal actuar ràpidament, cal evitar la presència de persones innecessàries sempre que sigui possible.
Quan un pacient sol·licita visita urgent, en alguns centres el professional que l'atén li pregunta pel motiu de la consulta. Caldria evitar aquesta rutina i, si es fa per raons organitzatives, la pregunta adequada seria si es pot esperar que el visitessin en una hora programada; en cas que el pacient respongués negativament, hauríem d'adreçar la trucada al metge/essa o infermer/a corresponent.

La incapacitat transitòria (IT)
Mai hem de facilitar informació a l'empresa més enllà de la previsió del temps d'incapacitat, a no ser que el pacient ens ho demani explícitament. Sí que cal respondre, però, les peticions de l'ICAMS (Institut Català d'Avaluacions Mèdiques i Sanitàries) com a òrgan superior en temes lligats a la IT, tot recordant que estan obligats a la confidencialitat també pel secret professional.
Els comunicats a les mútues es realitzaran únicament amb l'autorització del pacient.

La circulació de papers i la seva destrucció
Cal reclamar màquines destructores de paper per assegurar que no queden restes dels documents clínics que es llencen. Si no es disposa d'aquest aparell, hauríem de destruir-los manualment per garantir que les dades dels pacients es mantinguin inaccessibles.