Segons Agències
MESURES PER A 2015
MESURES PER A 2015
Hisenda i autonomies
estudien 75 noves
mesures de retallada en Sanitat
El Ministeri d'Hisenda ha remès
a les autonomies un compendi
de mesures de retallada per al 2015 fruit de
propostes de les pròpies autonomies que es debatran en el Consell de Política Fiscal i que inclouen copagaments
per visita al metge, entre altres
iniciatives.
Les
mesures relacionades amb la sanitat són:
1.
Copagament per falta d'assistència a cites programades
o no retirada de proves.
Emissió de factures informatives al pacient del cost dels serveis.
2.
Copagament per assistència a consulta mèdica i
urgències.
3.
Copagament per prestacions ortoprotètiques i prestacions
amb productes dietètics, així com per
interrupcions de l'embaràs i fecundacions
in vitro.
4.
Quantia mínima per
l'expedició de receptes als pacients,
diferenciant pensionistes i actius i amb un import reduït
en ambdós grups per
a pacients crònics.
5.
Aplicació efectiva per part de les CCAA de
l'aportació del beneficiari en
medicaments dispensats per a
pacients no hospitalitzats.
6.
Augment dels percentatges de finançament dels usuaris
per a la prestació farmacèutica
ambulatòria i /
o dels límits màxims
d'aportació mensual.
7.
Revisions i consultes
no presencials en atenció primària.
8.
Evitar proves sanitàries
redundants o ineficaces.
9.
Incrementar la capacitat de resolució de les urgències en Atenció Primària, dotant-les
d'analítica bàsica i Radiologia
Convencional. Això generaria una disminució d'urgències en hospitals de tercer nivell, i una disminució en el transport sanitari.
10.
Aplicació del Reial decret 16/2012:
Desenvolupament del copagament en
transport sanitari.
11.
Compatibilitat del Sistema Públic
amb el Sistema Privat. Possible desgravació fiscal
per a usuaris d'assegurament privat.
12.
Implantació de la Recepta Electrònica Contínua comú
per a Primària i Especialitzada
(interoperable per al SNS).
13.
Permetre la venda de determinats medicaments publicitaris fora de les oficines de
farmàcia.
14.
Fomentar la prescripció per principi actiu i
potenciar l'ús d'especialitats farmacèutiques genèriques.
15. Avançar encara més en l'exacta adequació de la dispensació de productes farmacèutics en les oficines de farmàcia a les dosis prescrites.
15. Avançar encara més en l'exacta adequació de la dispensació de productes farmacèutics en les oficines de farmàcia a les dosis prescrites.
16.
Reducció del marge comercial aplicable a les oficines de farmàcia.
17.
Subministrament directe de medicaments i productes
sanitaris a centres
sociosanitaris a través dels serveis de farmàcia.
18.
Permetre o obligar que determinats productes farmacèutics amb recepta siguin dispensats en
els centres ambulatoris o hospitals.
19.
Limitació del nombre de productes
farmacèutics amb finançament
públic per a una mateixa patologia, permetent l'aplicació de preus
més reduïts per
part de les empreses farmacèutiques
subministradores assegurant la cobertura de la prestació farmacèutica en base de la dispensació per principi actiu i
genèric.
20.
Aplicació de la nova Ordre SSSI/1225/2014 que actualitza el sistema de preus de referència de medicaments.
21.
Millora del sistema de preus referència. Millores en
la regulació, en les agrupacions homogènies
i revisió més freqüent
de preus així com del sistema de fixació de preus inicials.
22.
Modificació del sistema de preus de referència introduint el concepte de preus màxims
de finançament per subgrups terapèutics amb
l'aplicació d'un copagament evitable per part del ciutadà.
23. Revisió de les deduccions del RDL8/2010: Increment automàtic del 7,5% al 15% un cop se superen els 10 anys des de la comercialització de la primera presentació del medicament. (Evitar demores per canvis en dispositiu d'administració).
23. Revisió de les deduccions del RDL8/2010: Increment automàtic del 7,5% al 15% un cop se superen els 10 anys des de la comercialització de la primera presentació del medicament. (Evitar demores per canvis en dispositiu d'administració).
24.
Aplicar un sistema de concursos de medicaments preferents per a determinades patologies en funció de les seves dades de cost / efectivitat.
25.
Separació entre les decisions d'autorització i finançament de medicaments incorporant una anàlisi del cost efectivitat de
cada novetat terapèutica. Creació d'un Comitè Nacional
d'Avaluació Sanitària (tipus "NICE").
26.
Extensió de guies farmacològiques i de programes de protocol·lització de la prescripció de medicaments.
27. Controlar el nombre de prescripcions per pacient.
27. Controlar el nombre de prescripcions per pacient.
28.
Revisió de protocols d'utilització de productes en programes de crònics.
29.
Analitzar la problemàtica derivada de l'ús inadequat de medicaments, quantificant regularment la seva magnitud, identificant-ne les causes i establint objectius de
reducció.
30.
Avaluar la incorporació de noves prestacions farmacèutiques
mitjançant models de finançament pel sistema de riscos compartits
amb les empreses
subministradores.
31.
Revisió de les situacions observables que determinen desproveïment de productes farmacèutics, aplicant sistemes
de penalització o revisant altres autoritzacions d'altres productes farmacèutics.
32. Finançament específic per a la innovació disruptiva altament costosa.
32. Finançament específic per a la innovació disruptiva altament costosa.
33.
Classificar de forma detallada les
activitats promocionals admeses de medicaments.
34. Aplicació teràpia Hemodiafiltració online i Foment de l'ús de factors plasmàtics davant recombinants.
35. Comercialització de biosimilars: Establiment d'un descompte mínim sobre el preu de la molècula original d'un 30% i activació del conjunt de referència corresponent i obligació dels hospitals d'una quota del 30% el primer any (Alemanya).
34. Aplicació teràpia Hemodiafiltració online i Foment de l'ús de factors plasmàtics davant recombinants.
35. Comercialització de biosimilars: Establiment d'un descompte mínim sobre el preu de la molècula original d'un 30% i activació del conjunt de referència corresponent i obligació dels hospitals d'una quota del 30% el primer any (Alemanya).
36.
Revisió de la normativa d'Efectes i Accessoris
RD 9/1996. Revisió
de preus i marges.
Revisió de criteris de qualitat. Reducció de
preus d'absorbents i establiment de preus menors.
Habilitació de lliurament domiciliari
d'absorbents.
37.
Revisió de serveis,
subministraments i prestacions dutes a terme en l'àmbit sanitari.
38.
Revisió dels serveis sanitaris prestats amb
mitjans aliens mitjançant concert,
del seu model de gestió i del seu cost associat.
39.
Creació d'un marc similar al de mútues d'accidents
de treball per a la gestió de centres.
40.
Revisió de cartera de serveis.
41.
Avançar en la implantació de l'avaluació econòmica i anàlisi cost efectivitat
previs a la incorporació a la cartera de noves prestacions
i productes així
com a efectes de
valorar la possible substitució
de productes i serveis ja existents a
la cartera.
42.
Foment d'activitats preventives en tots els centres
assistencials.
43.
Regulació més clara per a l'atenció sanitària de la població immigrant.
44.
Potenciació del sistema d'adquisició
centralitzada de medicaments del Ministeri de Sanitat, Serveis
Socials i Igualtat, amb ajust automàtic dels preus al preu mínim
ofertat fora del sistema centralitzat.
45. Millora i centralització, en l'àmbit de cada comunitat autònoma, els sistemes de compres per tal d'impulsar, reforçar i estendre a l'adquisició de béns d'equip i altre material sanitari iniciatives dirigides a reduir la variabilitat en els preus dels inputs emprats en la producció de serveis sanitaris i a millorar el poder de negociació amb els proveïdors.
45. Millora i centralització, en l'àmbit de cada comunitat autònoma, els sistemes de compres per tal d'impulsar, reforçar i estendre a l'adquisició de béns d'equip i altre material sanitari iniciatives dirigides a reduir la variabilitat en els preus dels inputs emprats en la producció de serveis sanitaris i a millorar el poder de negociació amb els proveïdors.
46.
Integrar les fases del procés logístic: compra,
emmagatzematge, distribució i facturació.
47.
La creació d'un Fons de Reserva, pressupostari o extra pressupostari, amb
vista a un pla de
renovació i innovació tecnològica
mitjançant Compra Centralitzada.
48.
Desenvolupar un mecanisme, que gestioni el pagament des del Ministeri d'Hisenda de les factures dels
contractes derivats dels acords marc, pel qual s'obtindrien
importants estalvis per pagament.
49. Nomenament personal estatutari a temps parcial.
49. Nomenament personal estatutari a temps parcial.
50.
Racionalització dels torns de metges (urgències, UCI,
etc.) I centralització
de guàrdies.
51.
Millora de l'eficiència en l'entorn quirúrgic. Doble
torn, millores en la gestió del
bloc quirúrgic, cirurgia
mínimament invasiva o ambulatòria.
52.
Desenvolupar noves competències professionals en infermeria que responguin als requeriments actuals.
53.
Desenvolupar noves competències professionals dels tècnics en diagnòstic per
imatge perquè puguin realitzar
proves diagnòstiques que després d'informar els
respectius facultatius (p.ex.: ecografies).
54. Revisió i flexibilització dels mecanismes de selecció i cessament de comandaments intermedis sanitaris.
55. Homogeneïtzar les retribucions per conceptes variables en el SNS (hora guàrdia, nocturnitat, carrera professional, etc.).
54. Revisió i flexibilització dels mecanismes de selecció i cessament de comandaments intermedis sanitaris.
55. Homogeneïtzar les retribucions per conceptes variables en el SNS (hora guàrdia, nocturnitat, carrera professional, etc.).
56.
Revisió de la carrera professional i vincle dels
seus trams al compliment d'objectius
d'eficiència.
57. Història Clínica Electrònica Unificada Compartida permetent la visualització de resultats de laboratori, diagnòstic per imatge, etc, evitant duplicitat de proves; gestió més eficient de les agendes amb l'optimització dels temps de resposta.
57. Història Clínica Electrònica Unificada Compartida permetent la visualització de resultats de laboratori, diagnòstic per imatge, etc, evitant duplicitat de proves; gestió més eficient de les agendes amb l'optimització dels temps de resposta.
58.
Racionalització d'estructures mitjançant
unificació de centres, àrees de gestió sanitària
o unitats de gestió clínica.
59.
Coordinació entre els serveis sanitaris autonòmics de
les diferents C.A. als efectes de
la prestació centralitzada
en centres especialitzats, amb la corresponent compensació
econòmica, de determinats serveis
o operacions sanitàries el cost és elevat
en l'àmbit d'una única comunitat.
60.
Millora de l'assistència domiciliària.
61.
Centralització de determinats sistemes de gestió i
informació.
62.
Millora del tractament de la diabetis.
63.
Millores en la preparació i administració de quimioteràpia (ús tecnologia que
allarga l'estabilitat microbiològica
i evita exposició del personal sanitari).
64.
Implantació dels estudis de monitorització postintroducció, per controlar l'ús de
determinades tècniques, tecnologies
o procediments.
65.
Reclassificació de subtipus en productes dietètics, així com continuar amb la
reclassificació de productes dietètics.
66.
Supressió de l'ajuda per consum elèctric en
teràpies respiratòries domiciliàries
/ hemodiàlisi.
67.
Consideració dels tractaments hospitalaris de llarga estada com a soci sanitaris en els quals l'usuari participi en el cost d'aquesta estada segons la seva capacitat econòmica.
68.
Revisió del model de compensació econòmica per l'atenció a desplaçats d'altres CA (FCS/Foga).
69. Exigir el compliment de la normativa en Seguretat Social per la qual l'INSS ha d'intervenir en totes les discrepàncies sorgides entre la Conselleria de Sanitat i les mútues en relació a la detecció precoç de possibles malalties d'origen laboral ateses en el sistema sanitari com malalties comuns.
70. Retorn econòmic del cost associat a les vacunes proveïdes i/o administrades per la Comunitat Autònoma a institucions penitenciàries, sanitat exterior, etc.
69. Exigir el compliment de la normativa en Seguretat Social per la qual l'INSS ha d'intervenir en totes les discrepàncies sorgides entre la Conselleria de Sanitat i les mútues en relació a la detecció precoç de possibles malalties d'origen laboral ateses en el sistema sanitari com malalties comuns.
70. Retorn econòmic del cost associat a les vacunes proveïdes i/o administrades per la Comunitat Autònoma a institucions penitenciàries, sanitat exterior, etc.
71.
Denúncia per part de l'Administració
General de l'Estat de l'actual conveni entre l'INSS, Tresoreria
de la Seguretat Social i MUFACE i elaboració d'un conveni actualitzat que contempli el finançament i compensació dels fàrmacs
de dispensació hospitalària i de l'assistència sanitària pública per accidents de
treball i malalties professionals a funcionaris mutualistes afiliats a MUFACE,
ISFAS o MUGFEJU
que han optat per la xarxa sanitària pública, de manera que es facturen les prestacions
facilitades a aquest col·lectiu per part de les administracions sanitàries regionals a les corresponents mutualitats.
72.
Lloguer instal·lacions al sector privat.
73.
Cobrament aparcaments hospitals.
74.
Establiment de taxes hostaleres als hospitals.
75.
Compensació econòmica específica a les CCAA per l'increment de l'IVA sanitari.