dilluns, 28 de juliol del 2014

Hisenda i autonomies estudien 75 noves mesures de retallada en Sanitat



Segons Agències
MESURES PER A 2015
Hisenda i autonomies estudien 75 noves mesures de retallada en Sanitat
El Ministeri d'Hisenda ha remès a les autonomies un compendi de mesures de retallada per al 2015 fruit de propostes de les pròpies autonomies que es debatran en el Consell de Política Fiscal i que inclouen copagaments per visita al metge, entre altres iniciatives.
Les mesures relacionades amb la sanitat són:
1. Copagament per falta d'assistència a cites programades o no retirada de proves. Emissió de factures informatives al pacient del cost dels serveis.
2. Copagament per assistència a consulta mèdica i urgències.
3. Copagament per prestacions ortoprotètiques i prestacions amb productes dietètics, així com per interrupcions de l'embaràs i fecundacions in vitro.
4. Quantia mínima per l'expedició de receptes als pacients, diferenciant pensionistes i actius i amb un import reduït en ambdós grups per a pacients crònics.
5. Aplicació efectiva per part de les CCAA de l'aportació del beneficiari en medicaments dispensats per a pacients no hospitalitzats.
6. Augment dels percentatges de finançament dels usuaris per a la prestació farmacèutica ambulatòria i / o dels límits màxims d'aportació mensual.
7. Revisions i consultes no presencials en atenció primària.
8. Evitar proves sanitàries redundants o ineficaces.
9. Incrementar la capacitat de resolució de les urgències en Atenció Primària, dotant-les d'analítica bàsica i Radiologia Convencional. Això generaria una disminució d'urgències en hospitals de tercer nivell, i una disminució en el transport sanitari.
10. Aplicació del Reial decret 16/2012: Desenvolupament del copagament en transport sanitari.
11. Compatibilitat del Sistema Públic amb el Sistema Privat. Possible desgravació fiscal per a usuaris d'assegurament privat.
12. Implantació de la Recepta Electrònica Contínua comú per a Primària i Especialitzada (interoperable per al SNS).
13. Permetre la venda de determinats medicaments publicitaris fora de les oficines de farmàcia.
14. Fomentar la prescripció per principi actiu i potenciar l'ús d'especialitats farmacèutiques genèriques
15. Avançar encara més en l'exacta adequació de la dispensació de productes farmacèutics en les oficines de farmàcia a les dosis prescrites.
16. Reducció del marge comercial aplicable a les oficines de farmàcia.
17. Subministrament directe de medicaments i productes sanitaris a centres sociosanitaris a través dels serveis de farmàcia.
18. Permetre o obligar que determinats productes farmacèutics amb recepta siguin dispensats en els centres ambulatoris o hospitals.
19. Limitació del nombre de productes farmacèutics amb finançament públic per a una mateixa patologia, permetent l'aplicació de preus més reduïts per part de les empreses farmacèutiques subministradores assegurant la cobertura de la prestació farmacèutica en base de la dispensació per principi actiu i genèric.
20. Aplicació de la nova Ordre SSSI/1225/2014 que actualitza el sistema de preus de referència de medicaments.
21. Millora del sistema de preus referència. Millores en la regulació, en les agrupacions homogènies i revisió més freqüent de preus així com del sistema de fixació de preus inicials.
22. Modificació del sistema de preus de referència introduint el concepte de preus màxims de finançament per subgrups terapèutics amb l'aplicació d'un copagament evitable per part del ciutadà.  
23. Revisió de les deduccions del RDL8/2010: Increment automàtic del 7,5% al 15% un cop se superen els 10 anys des de la comercialització de la primera presentació del medicament. (Evitar demores per canvis en dispositiu d'administració).
24. Aplicar un sistema de concursos de medicaments preferents per a determinades patologies en funció de les seves dades de cost / efectivitat.
25. Separació entre les decisions d'autorització i finançament de medicaments incorporant una anàlisi del cost efectivitat de cada novetat terapèutica. Creació d'un Comitè Nacional d'Avaluació Sanitària (tipus "NICE").
26. Extensió de guies farmacològiques i de programes de protocol·lització de la prescripció de medicaments.  
27. Controlar el nombre de prescripcions per pacient.
28. Revisió de protocols d'utilització de productes en programes de crònics.
29. Analitzar la problemàtica derivada de l'ús inadequat de medicaments, quantificant regularment la seva magnitud, identificant-ne les causes i establint objectius de reducció.
30. Avaluar la incorporació de noves prestacions farmacèutiques mitjançant models de finançament pel sistema de riscos compartits amb les empreses subministradores.
31. Revisió de les situacions observables que determinen desproveïment de productes farmacèutics, aplicant sistemes de penalització o revisant altres autoritzacions d'altres productes farmacèutics.  
32. Finançament específic per a la innovació disruptiva altament costosa.
33. Classificar de forma detallada les activitats promocionals admeses de medicaments.  
34. Aplicació teràpia Hemodiafiltració online i Foment de l'ús de factors plasmàtics davant recombinants.  
35. Comercialització de biosimilars: Establiment d'un descompte mínim sobre el preu de la molècula original d'un 30% i activació del conjunt de referència corresponent i obligació dels hospitals d'una quota del 30% el primer any (Alemanya).
36. Revisió de la normativa d'Efectes i Accessoris RD 9/1996. Revisió de preus i marges. Revisió de criteris de qualitat. Reducció de preus d'absorbents i establiment de preus menors. Habilitació de lliurament domiciliari d'absorbents.
37. Revisió de serveis, subministraments i prestacions dutes a terme en l'àmbit sanitari.
38. Revisió dels serveis sanitaris prestats amb mitjans aliens mitjançant concert, del seu model de gestió i del seu cost associat.
39. Creació d'un marc similar al de mútues d'accidents de treball per a la gestió de centres.
40. Revisió de cartera de serveis.
41. Avançar en la implantació de l'avaluació econòmica i anàlisi cost efectivitat previs a la incorporació a la cartera de noves prestacions i productes així com a efectes de valorar la possible substitució de productes i serveis ja existents a la cartera.
42. Foment d'activitats preventives en tots els centres assistencials.
43. Regulació més clara per a l'atenció sanitària de la població immigrant.
44. Potenciació del sistema d'adquisició centralitzada de medicaments del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, amb ajust automàtic dels preus al preu mínim ofertat fora del sistema centralitzat
45. Millora i centralització, en l'àmbit de cada comunitat autònoma, els sistemes de compres per tal d'impulsar, reforçar i estendre a l'adquisició de béns d'equip i altre material sanitari iniciatives dirigides a reduir la variabilitat en els preus dels inputs emprats en la producció de serveis sanitaris i a millorar el poder de negociació amb els proveïdors.
46. Integrar les fases del procés logístic: compra, emmagatzematge, distribució i facturació.
47. La creació d'un Fons de Reserva, pressupostari o extra pressupostari, amb vista a un pla de renovació i innovació tecnològica mitjançant Compra Centralitzada.
48. Desenvolupar un mecanisme, que gestioni el pagament des del Ministeri d'Hisenda de les factures dels contractes derivats dels acords marc, pel qual s'obtindrien importants estalvis per pagament.  
49. Nomenament personal estatutari a temps parcial.
50. Racionalització dels torns de metges (urgències, UCI, etc.) I centralització de guàrdies.
51. Millora de l'eficiència en l'entorn quirúrgic. Doble torn, millores en la gestió del bloc quirúrgic, cirurgia mínimament invasiva o ambulatòria.
52. Desenvolupar noves competències professionals en infermeria que responguin als requeriments actuals.
53. Desenvolupar noves competències professionals dels tècnics en diagnòstic per imatge perquè puguin realitzar proves diagnòstiques que després d'informar els respectius facultatius (p.ex.: ecografies).  
54. Revisió i flexibilització dels mecanismes de selecció i cessament de comandaments intermedis sanitaris
55. Homogeneïtzar les retribucions per conceptes variables en el SNS (hora guàrdia, nocturnitat, carrera professional, etc.).
56. Revisió de la carrera professional i vincle dels seus trams al compliment d'objectius d'eficiència.  
57. Història Clínica Electrònica Unificada Compartida permetent la visualització de resultats de laboratori, diagnòstic per imatge, etc, evitant duplicitat de proves; gestió més eficient de les agendes amb l'optimització dels temps de resposta.
58. Racionalització d'estructures mitjançant unificació de centres, àrees de gestió sanitària o unitats de gestió clínica.
59. Coordinació entre els serveis sanitaris autonòmics de les diferents C.A. als efectes de la prestació centralitzada en centres especialitzats, amb la corresponent compensació econòmica, de determinats serveis o operacions sanitàries el cost és elevat en l'àmbit d'una única comunitat.
60. Millora de l'assistència domiciliària.
61. Centralització de determinats sistemes de gestió i informació.
62. Millora del tractament de la diabetis.
63. Millores en la preparació i administració de quimioteràpia (ús tecnologia que allarga l'estabilitat microbiològica i evita exposició del personal sanitari).
64. Implantació dels estudis de monitorització postintroducció, per controlar l'ús de determinades tècniques, tecnologies o procediments.
65. Reclassificació de subtipus en productes dietètics, així com continuar amb la reclassificació de productes dietètics.
66. Supressió de l'ajuda per consum elèctric en teràpies respiratòries domiciliàries / hemodiàlisi.
67. Consideració dels tractaments hospitalaris de llarga estada com a soci sanitaris en els quals l'usuari participi en el cost d'aquesta estada segons la seva capacitat econòmica.
68. Revisió del model de compensació econòmica per l'atenció a desplaçats d'altres CA (FCS/Foga).  
69. Exigir el compliment de la normativa en Seguretat Social per la qual l'INSS ha d'intervenir en totes les discrepàncies sorgides entre la Conselleria de Sanitat i les mútues en relació a la detecció precoç de possibles malalties d'origen laboral ateses en el sistema sanitari com malalties comuns.  
70. Retorn econòmic del cost associat a les vacunes proveïdes i/o administrades per la Comunitat Autònoma a institucions penitenciàries, sanitat exterior, etc.
71. Denúncia per part de l'Administració General de l'Estat de l'actual conveni entre l'INSS, Tresoreria de la Seguretat Social i MUFACE i elaboració d'un conveni actualitzat que contempli el finançament i compensació dels fàrmacs de dispensació hospitalària i de l'assistència sanitària pública per accidents de treball i malalties professionals a funcionaris mutualistes afiliats a MUFACE, ISFAS o MUGFEJU que han optat per la xarxa sanitària pública, de manera que es facturen les prestacions facilitades a aquest col·lectiu per part de les administracions sanitàries regionals a les corresponents mutualitats.
72. Lloguer instal·lacions al sector privat.
73. Cobrament aparcaments hospitals.
74. Establiment de taxes hostaleres als hospitals.
75. Compensació econòmica específica a les CCAA per l'increment de l'IVA sanitari.