Pàgines

dijous, 4 de desembre del 2025

⏳ “Tres anys i prou”: què passa si una convocatòria de l’ICS no acaba a temps?

 ⏳ “Tres anys i prou”: què passa si una convocatòria de l’ICS no acaba a temps?

La recent Sentència de 9 de juliol de 2025 (rec. 5278/2023) del Tribunal Suprem ha deixat molt clar que l’execució d’una oferta d’ocupació pública (OOP) només es considera correcta si el procés selectiu es tramita i es conclou dins del termini improrrogable de tres anys des de la seva aprovació.

Aquest comentari s’inspira en l’article «L’execució de l’oferta d’ocupació pública exigeix la conclusió del procés selectiu dins el termini improrrogable de tres anys: conseqüències de la caducitat de les ofertes», publicat per Isidre Estivill a l’espai «Comentaris d’actualitat en matèria de personal al servei de les administracions públiques catalanes i el seu sector públic» de l’EAPC.

📚 Font: Article d’Isidre Estivill a l’EAPC


🔎 Què diu exactament el Tribunal Suprem?

L’article 70.1 del TREBEP estableix que l’execució de l’oferta d’ocupació pública s’ha de desenvolupar en un termini improrrogable de tres anys. La gran discussió jurídica fins ara era:

  • Si n’hi havia prou amb publicar la convocatòria dins dels tres anys, o
  • Si calia que el procés selectiu s’acabés del tot dins d’aquest termini (amb proposta d’aspirants que han superat les proves).

La Sentència de 9 de juliol de 2025 resol la qüestió: l’oferta només s’entén executada si en tres anys s’ha publicat la convocatòria, s’han fet totes les proves i s’ha conclòs el procés selectiu amb la proposta d’aspirants que l’han superat.

Això reforça el caràcter essencial del termini de 3 anys: no és una mera orientació, sinó un límit temporal estricte.


⚖️ Antecedents: quan es considerava executada l’oferta?

Abans d’aquesta sentència, la jurisprudència havia anat evolucionant:

  • STS 10.12.2018: declara que el termini de 3 anys de l’article 70.1 TREBEP és essencial; si se supera, l’oferta, en principi, caduca.
  • STS 12.12.2019: admet, obiter dicta, que l’oferta es podia considerar executada amb la publicació de la convocatòria, i entén que aquesta convocatòria és anul·lable, però no nul·la de ple dret si deriva d’una oferta caducada.

Aquesta línia permetia a moltes administracions entendre que el que calia era convocar dins dels tres anys, encara que després el procés s’allargués molt de temps. Ara el Suprem corregeix i endurix aquesta visió: no n’hi ha prou amb convocar; cal acabar el procés.


⏳ Tres anys per acabar el procés, no només per convocar

La nova doctrina del Tribunal Suprem parteix de la relació entre els articles 10 i 70 del TREBEP (personal interí i OOP). D’aquesta lectura conjunta es desprèn que:

  • El personal interí només pot romandre de forma excepcional mentre la plaça està en procés de provisió i el procés es resol dins dels terminis legals.
  • L’«execució de l’oferta» implica que el procés selectiu ha de ser tramitat i conclòs en tres anys, no només convocat.

Si després d’aquests tres anys l’oferta no s’ha executat completament, s’ha de considerar caducada i els actes dictats amb posterioritat en execució d’aquesta oferta són anul·lables.


⚠️ Es poden superar els 3 anys en algun cas?

El Tribunal Suprem admet que, de manera excepcional i justificada, es pugui admetre un retard en l’execució de l’oferta més enllà dels tres anys. Però ho limita molt:

  • Han de ser situacions alienes i inevitables per a l’Administració: suspensió judicial, pandèmia, incidències greus imprevisibles, etc.
  • No són raons «molt poderoses»: la lentitud interna, la falta de mitjans, l’acumulació de processos, la dificultat per formar tribunals, el volum de persones aspirants, etc.
  • La càrrega de la prova recau totalment en l’Administració convocant, que ha d’acreditar que ha actuat amb diligència i que, malgrat això, no ha pogut complir el termini.

Sense aquestes causes excepcionals, el transcurs dels 3 anys obliga a declarar la caducitat i a deixar sense efecte el procés selectiu.


📌 I què passa amb les ofertes caducades?

Les conseqüències pràctiques són molt rellevants:

  • Les ofertes caducades pel transcurs de tres anys ja no poden ser convocades amb posterioritat.
  • Les places incloses en una oferta caducada perden la seva cobertura i només es poden tornar a proveir incloent-les en una nova oferta pública d’ocupació, subjecta a la taxa de reposició i a les limitacions de la Llei de pressupostos.
  • Els actes dictats en execució d’una oferta caducada (convocatòries tardanes, fases d’oposició, etc.) són, en principi, anul·lables, tot i que es pot acordar la conservació de determinades actuacions per protegir la seguretat jurídica i les persones aspirants de bona fe.

En els processos molt avançats i a punt de caducar, l’Administració ha de valorar, cas per cas, si concorren causes excepcionals que permetin continuar més enllà dels tres anys o, en defecte d’això, si cal arxivar i tornar a oferir les places en una nova OOP.


🏥 Què implica això per a l’ICS i per al seu personal?

Per al personal de l’Institut Català de la Salut (ICS), aquesta doctrina té efectes molt concrets:

  • L’ICS no pot allargar indefinidament els processos selectius derivats de les ofertes d’ocupació pública.
  • Les ofertes han de venir acompanyades d’una planificació realista de totes les fases: convocatòria, llistes, proves, mèrits, resolució, nombrament.
  • El risc de caducitat implica que una mala gestió dels terminis pot acabar perjudicant tant el personal interí com les persones aspirants que preparen l’oposició.

Des de La Intersindical a l’ICS reclamem:

  • Més recursos humans i materials per a la Unitat de selecció i provisió de l’ICS.
  • La definició i publicació de cronogrames clars i complets de cada procés selectiu (data prevista de convocatòria, proves, resolució, etc.).
  • Una planificació plurianual que permeti complir sobradament el termini de tres anys i eviti posicions jurídiques de risc.

Per al personal que es presenta a processos selectius de l’ICS, tenir dates aproximades i calendaris de referència no és un luxe: és una necessitat per poder organitzar la vida personal, la feina actual, la conciliació i la preparació del temari.


📚 Informació, planificació i defensa dels teus drets

A La Intersindical treballem perquè el personal de l’ICS estigui ben informat dels canvis normatius i de la jurisprudència que afecta oposicions, estabilització, carrera professional, provisió de places i condicions de treball.

Seguirem exigint que l’ICS:

  • Planifiqui les ofertes i processos selectius d’acord amb el límit de tres anys.
  • Eviti la caducitat de les ofertes per manca de recursos o mala organització.
  • Faci públics els calendaris previs de les oposicions, perquè els aspirants puguin preparar-se en condicions.

📧 Tens dubtes sobre la teva oposició o procés selectiu?

Si formes part del personal de l’ICS (fix, interí o temporal) i tens dubtes sobre:

  • La situació d’una oferta d’ocupació pública,
  • La durada d’un procés selectiu,
  • Els teus drets com a interí/ina o aspirant,

📧 Ens pots escriure a: ics@laintersindical.cat

I també pots seguir la nostra informació actualitzada al blog i als nostres canals:

✖️ Twitter   📻 Telegram   📸 Instagram   📹 YouTube   ✅ WhatsApp


✊ Tres anys i prou. A La Intersindical vetllem perquè els terminis es compleixin i perquè els teus drets no caduquin.