La Intersindical a l'ICS presenta les seves propostes de millora mínimes del preacord signat entre l'ICS i els sindicats signants UGT, CCOO, SATSE i Metges de Catalunya.
Aquesta proposta requereix que s'afegeixin de 150 milions d'euros addicionals al preacord.
MILLORA DELS SISTEMES DE RETRIBUCIÓ DEL PERSONAL ESTATUTARI DE L’ICS PLANTEJATS AL 3ER ACORD
- Mateix increment en el total anual (sou + complements fixos) per a tots els llocs de treball.
- Sistemes d’incentivació i promoció professional: La carrera professional i les DPO han de remunerar-se de forma proporcional a les retribucions anuals de cada lloc de treball. Establir el mateix percentatge per a tots els llocs de treball.
- Complement de dedicació exclusiva: ampliar l’àmbit d’aplicació d’aquest complement a tot el personal que ocupi llocs de treball de categories o especialitats declarades com a deficitàries.
- Complement de perillositat: Complementar la retribució de determinats llocs de treball amb un complement atenent a la seva especial perillositat.
- Complement activitat complementària: Ampliar-lo a tot el personal major de 55 anys.
- Complement de jornada complementària: En vacances i en situació d'incapacitat temporal per accident de treball, malaltia professional, permís per adopció, i baixa maternal, s’ha de percebre la totalitat del complement.
- Retribució específica jornada de treball (plusos de nit, dissabtes, diumenges i festius)
- En vacances i en situació d'incapacitat temporal per accident de treball, malaltia professional, permís per adopció, i baixa maternal s’han de percebre la totalitat dels plusos.
- Gratificació extraordinària de Nadal: Incorporar els dies del 26 de desembre i 6 de gener, i la nit del 5 de gener.
ORDENACIÓ DEL TEMPS DE TREBALL
- Impulsar en la mesa de negociació corresponent la implantació de les 32 hores setmanals i la recuperació dels 9 dies d’assumptes particulars, així com qualsevol dret retallat amb anterioritat.
- Elaborar un document marc de gestió del temps de treball, amb una definició clara i criteris comuns de gestió de la jornada, permisos, reduccions de jornada, excedències, llicències i situacions administratives de tot el personal.
- Establir criteris comuns de canvis de guàrdia i facilitar els canvis de guàrdia entre professionals.
- Establir una nova equivalència en hores de vacances i dies de lleure
- Vacances: 22 dies → equivalència d'hores segons jornada diària
- Dies d’assumptes personals: 6 dies:
- Torn diürn: 6 dies → equivalència d'hores segons jornada diària
- Torn nocturn: 6 nits independentment del nombre d’hores de jornada diària.
- Torn rodat: 6 dies o nits (segons en quin torn es demani el dia per AP), independentment del nombre d’hores de jornada diària.
- Definir les mesures organitzatives necessàries per garantir el descans de 12 hores entre jornades.
- Garantir al mes de desembre de l’any anterior la definició del calendari anual amb el 100% de la jornada anual ordinària degudament planificada.
- Desenvolupar un pla de teletreball propi de l’ICS i potenciar-lo, especialment per a l’adaptació de llocs de treball.
- Desenvolupar un pla de garantia de drets digitals que reguli:
- El dret a la intimitat en l'ús de dispositius digitals laborals
- La videovigilància del lloc de treball
- La geolocalització del lloc de treball
- El dret a la desconnexió digital, especialment quant als sistemes de missatgeria instantània (WhatsApp, Telegram, etc)
- Un canal de denúncies anònimes internes relatives a tractament de dades personal
POLÍTIQUES D’OCUPACIÓ
- Elaborar el reglament de provisió de llocs de treball de l’ICS (compromís pendent del II Acord).
- Convocatòries anuals de selecció fixa amb una resolució màxima entre la convocatòria i l’adjudicació de la plaça d’un any.
- Convocatòries per perfil incorporant el currículum cec per evitar discriminacions i afavorir la igualtat d’oportunitats.
- Reconeixement de serveis prestats realitzant funcions de llocs de treball diferents al del nomenament sempre que s’ostenti la titulació corresponent i els llocs de treball corresponguin al mateix grup professional. El mateix tractament s’ha de donar pel que fa al còmput de serveis prestats i a les avaluacions de l'acompliment que disposi, a efectes de selecció temporal (borsa de treball).
- Sistema obert i permanent de selecció temporal (borsa de treball actualitzada de forma permanent cada vegada que estiguin validats els mèrits introduïts en un termini no superior a un mes, principis d’exactitud, actualització permanent, no cada 6 mesos).
- Cobrir les places vacants duent a terme el relleu abans que es produeixi, amb una adaptació i formació prèvia a que es produeixi la vacant.
- Pla de fórmules contractuals i retributives orientades a fer atractiu l'exercici professional en les zones rurals i altres llocs de difícil cobertura.
- Recuperació de talent: introduir mecanismes i incentius per recuperar la gran quantitat de professionals que van emigrar durant els anys de la crisi econòmica.
- Polítiques d’igualtat destinades a situar la bretxa salarial al zero.
- Grup de treball per a l’estudi de la jubilació parcial voluntària amb contractes de relleu així com de la jubilació anticipada del personal estatutari de l’ICS: la jubilació anticipada voluntària (aplicant coeficients reductors) està pendent de desenvolupament normatiu a nivell estatal i no entraria dins les competències de l’ICS. No obstant, mitjançant la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2023, s’ha tornat a incloure la jubilació parcial com una de les formes de jubilació del personal. Per tot això, La Intersindical considerem que és necessària la creació d’un Grup de treball per a l’estudi de la jubilació parcial voluntària amb contractes de relleu així com de la jubilació anticipada del personal estatutari de l’ICS.
- Còmput de serveis prestats al SISCAT: A més de reconèixer els nivells ja atorgats al SISCAT dins del sistema de carrera professional de l’Institut Català de la Salut, La Intersindical considerem que s’han de reconèixer els serveis prestats al SISCAT per a qualsevol categoria professional.
MESURES DE REORDENACIÓ DE LA PRESTACIÓ ASSISTENCIAL I MILLORES LABORALS
- Impulsar en la mesa de negociació corresponent la recuperació del Fons d’Acció Social, així com qualsevol dret retallat amb anterioritat.
- Estudi càrregues de treball i publicació activa en un termini de 6 mesos, amb actualitzacions mensual.
- Crear l’Oficina per a la reversió de la sobrecàrrega assistencial a l’atenció primària i nomenar la persona responsable de l’oficina.
- Publicar els estudis de càrregues assistencials de la resta de professionals sanitaris de l'equip (infermeria, odontologia, ginecologia i llevadores).
- Avaluar la càrrega assistencial de la resta dels professionals per dur a terme una anàlisi exhaustiva de la situació dels membres que conformen un equip d’atenció primària.
- Criteris públics i oberts per establir els diferents nivells dels complements retributius (per exemple els nivells C1 i C2 del Complement coordinació EAP / Unitat Docent / Adjunt-a).
- Pla formatiu amb la participació activa les universitats i els col·legis i associacions de professionals de Catalunya.
- Canviar els requisits per ocupar els càrrecs de directora i adjunt/a dels EAP i dels serveis hospitalaris, i obrir-los tot el personal dels Grups A i B que acreditin formació superior especialitzada en la gestió i direcció de centres sanitaris.
- Revertir la inseguretat als centres de treball amb una política activa i dotació de vigilants de seguretat i recursos materials.
- Actualització de llocs de treball:
- En concordança amb els acords amb l'ICS de data 14 de febrer de 2024 que s'actualitzi i adequï el Pacte de Classificació Professional a la realitat i al marc normatiu actual. És urgent determinar amb claredat quines són les competències de cada categoria professional per tal de garantir la cobertura legal de l’activitat de tots el professionals.
- Graduat/da sanitari/ària en infermeria: Modificar el Pacte de la Mesa sectorial de Negociació de Sanitat sobre l'ordenació i la classificació del personal estatutari de l'ICS, i incloure aquesta categoria i les seves especialitats dins del Grup professional 1 de de l'àrea sanitària(subgrup professional A1).
- En concordança amb els acords amb l'ICS de data 14 de febrer de 2024 que les places ocupades per infermeres que tinguin l’especialitat via EIR es reconverteixin a places d’Infermera Especialista.
- Tècnic/a especialista de grau sanitari mitjà en cures auxiliars d’infermeria i en farmàcia: Compromís de modificar el Pacte de la Mesa sectorial de Negociació de Sanitat sobre l'ordenació i la classificació del personal estatutari de l'ICS, i incloure aquesta categoria i les seves especialitats dins del Grup professional 3 de de l'àrea sanitària (subgrup professional C1) en quant els ministeris competents en matèria de sanitat i d’educació requalifiquin aquestes categories professionals com a tècnic/a especialista de grau superior.
- En concordança amb els acords amb l'ICS de data 14 de febrer de 2024 que es potenciï la contractació de Tècnics/ques d’administració i documentació sanitària.
- Atenció a l’usuari amb funcions de suport al personal sanitari (Administratiu/iva sanitari/ària):
- Donar la possibilitat a aquelles persones que tinguin la titulació de Tècnic/a especialista grau superior, especialitat en Documentació i Administració Sanitària a promocionar directament al lloc de treball Tècnic/a especialista grau superior amb el total anual de la fila de la taula anterior ‘Administratiu/va nivell 2 (At. Usuari / Secret. Direcció) i Tècnic/a especialista grau superior’.
- En cas de no disposar de la titulació però que ocupin un lloc de treball d’atenció a l’usuari amb funcions de suport al personal sanitari s’adscriuran al nou lloc de treball ‘Auxiliar administratiu – 3er nivell: atenció a l’usuari amb funcions de suport al personal sanitari’ amb el mateix total anual (sou + complements fixos) que el lloc de treball Tècnic/a especialista grau superior amb el total anual de la fila de la taula anterior ‘Administratiu/va nivell 2 (At. Usuari / Secret. Direcció) i Tècnic/a especialista grau superior’.
- En concordança amb els acords amb l'ICS de data 14 de febrer de 2024 que l'ICS convoqui per la via de la promoció interna del C2 al C1 totes les places ocupades per personal no sanitari de gestió, serveis, i oficis amb plaça fixa de les categories d'auxiliar administratiu/iva i de manteniment d'acord amb el que preveuen els articles 34 i 7.2.b de l’Estatut Marc.
PLA D’ORDENACIÓ DE RECURSOS HUMANS
El Pla d’ordenació de recursos humans de l’ICS per als anys 2022 a 2026 no inclou ni planifica les següents mesures d'importància notòria, i per això cal que el III ACORD les incorpori, i consegüentment, ateses les previsions de l'Estatut Marc, s’incloguin de manera automàtica en el Pla d'ordenació de recursos humans de l'Institut Català de la Salut:
- Actualització i publicació permanent de la relació de llocs de treball de l'ICS.
- Implementar un nou sistema de gestió de recursos humans que funcioni adequadament sota principis d’exactitud, actualització permanent i fiabilitat, que a data d'avui l'SGRH (Sistema Gestió d’RH de l'ICS) no garanteix.
- Estudi i dimensionament de les càrregues de treball.
- Desplegament de les especialitats d'infermeria.
- Qualificació i reconeixement del perfil d'administratiu/va sanitari/a.
- Elaboració del Reglament de selecció, de provisió, i de promoció professional orientat a la selecció del candidat més idoni per al correcte desenvolupament de les funcions del lloc de treball que s'hagi d'ocupar, d'acord amb el compromís adquirit per l'ICS en el II Acord, tenint en compte que el procés de selecció es durà a terme per òrgans dotats de garanties d'imparcialitat.
- Planificació, organització i/o acreditació d'activitats de formació i docència continuada alineades amb la carrera professional que garanteixin una formació continuada adequada, específica i transversal.
- Diagnòstic i avaluació del Pla d'igualtat, balanç del seu nivell d’execució, i bretxa salarial a l'ICS.
- Previsió de les necessitats de plantilla que s'hauran de cobrir amb les ofertes d'ocupació pública d'acord les mesures de reducció de la temporalitat imposades per la Llei 20/2021.
- Convocatòria de processos selectius de promoció interna, no subjecta a cap taxa de reposició, com a via de promoció interna per al personal fix.
- Pla de de garantia de drets digitals.
- Crear la Comissió de participació del personal de gestió i serveis i afegir-la a la ja creada comissió de professions sanitàries.
TRANSPARÈNCIA DEL III ACORD
Cal garantir la plena transparència de les mesures que s’acordin en el III Acord. Per aquest motiu es garantirà la publicació activa al Portal de transparència de l’ICS de:
- Totes les modificacions del III Acord s'han de consolidar i publicar al DOGC. El 3er acord s’actualitzarà al DOGC amb qualsevol modificació o correcció d’errades perquè el text estigui sempre consolidat.
- Tots els documents i instruments que s’aprovin en el III Acord es publicaran al portal de transparència (càrregues de treball, criteris de vacances...etc.).
- Totes les actes, interpretacions i acords de la comissió de seguiment es publicaran al portal de transparència, en un termini màxim de 48 hores, una vegada s’hagi aprovat l’acta definitiva.
- Relació de llocs de treball actualitzades de forma permanent amb dades exactes (temps real).
- Publicació de les llistes de mobilitat permanent i de mobilitat a l’atenció primària.
- Publicació de les llistes de nomenaments temporals fets arran darrera baremació.
- Publicació de les places pressupostades amb indicació de si la plaça està ocupada per personal interí, substitut o fix.