dijous, 22 d’octubre del 2020

Crònica d'una mort anunciada, la de l'Atenció Primària

La pandèmia ha posat contra les cordes a l’Institut Català de la Salut (ICS) i ha demostrat que les reivindicacions que les professionals d’Atenció Primària de Salut (AP) fèiem abans de la pandèmia no només estaven justificades sinó que fins i tot eren insuficients. En aquest context, la Intersindical-CSC reivindica el dret que té la ciutadania a ser atesa presencialment i a que el diagnòstic i tractament de les seves patologies no es vegin demorades. 

L’AP, abans de la pandèmia del COVID-19, estava reivindicant una sèrie de peticions per a mantenir el nivell assistencial comunitari. La gravetat de la situació ja va provocar diferents vagues al novembre 2018. La falta d’inversió, les retallades i la manca crònica de professionals eren els punts nuclears d’aquelles reivindicacions. Finalment el Pla de reforç d’Atenció Primària que ens ha comunicat recentment el Catsalut s’ha mostrat del tot insuficient, ja no només durant la pandèmia sinó per a la futura normalitat quan aquesta fineixi. La Intersindical-CSC demanem mesures contundents per alleugerir el gran problema de l’AP: la falta d’inversió des de fa dècades. Faltaven recursos materials, faltaven professionals i sobretot faltava una aposta clara per a que l’AP recobri el paper d’entrada al sistema sanitari.

L’Atenció Primària ha de ser accessible, ha de tenir una cartera de serveis adequada per a atendre als pacients pluripatològics, vulnerables o en etapes vitals concretes. La dimensió de la plantilla ha de ser d’acord a les necessitats de la població i s’ha de desplegar de veritat una estratègia on cada professional pugui desenvolupar les seves competències sense entrar en les competències d’altres.

La Intersindical-CSC denuncia la inacció de CatSalut/ICS abans i durant la pandèmia per Covid19, cosa que posa de manifest que ni havia una previsió ni havia una voluntat real d’apostar per l’AP. En aquesta situació, on la ciutadania està sent colpejada durament per problemes de salut, CatSalut/ICS tanquen les portes als usuaris i ofereix l’alternativa telefònica en la majoria de casos.

El personal facultatiu d’AP té agendes inabastables en les que s’atenen entre 60-80 trucades diàries. Avui en dia no poden atendre de manera correcta presencial. La telemedicina ha de ser una ajuda, però no pot venir per quedar-se. El personal facultatiu d’AP ha de veure presencialment als pacients, ha d’auscultar-los, examinar-los físicament... Tot no és pot fer per telèfon, ni mitjançant fotografies! El personal d’infermeria estan assumint la vacunació gripal, l’atenció indemorable als pacients crònics i fent altres tasques derivades de la pandèmia. El personal administratiu mai ha deixat d’estar al peu del canó. Dia a dia aquest col·lectiu obre les portes dels centres de salut i les tanca i intenta controlar una demanda que es desborda i és impossible de gestionar. 

En aquesta situació s'afegeix a la gestió del Covid-19 una nova figura laboral: rastrejador/a de casos. La plantilla que realitza aquestes labors no té ni un perfil professional, ni una procedència de centre de treball homogènia. No obstant això, totes tenen la mateixa comesa, però no la mateixa retribució. Hi ha una bretxa salarial provocada per complements i guàrdies principalment, que no totes les categories perceben tot i tenir el mateix horari de treball. A això se li afegeix el fet que, en molts casos, la tasques de rastreig les realitzen professionals que abans desenvolupaven tasques en centres d'Atenció Primària i que no han estat substituïts en aquestes funcions que realitzaven, la qual cosa afegeix més pressió, si és possible , als centres de salut.

Davant d'aquesta evidència ningú pot qüestionar que el castell de cartes que CatSalut/ICS havien construït amb l'AP ha caigut. La Intersindical-CSC assegura que ni el desplegament del Pla d’enfortiment l’hagués mantingut en peu. Dia a dia els/les professionals han acudit als seus centres de treball, amb por primer, sense equips individuals de protecció després i amb ansietat avui. Hem de denunciar, a més, que CatSalut/ICS estan aprofitant l'excusa de la pandèmia per tancar o retallar recursos, tal com està succeint amb alguns PAC, per exemple.

La Intersindical-CSC exigim ​​a CatSalut/ICS que estableixin urgentment un pla per l'AP de veritat. Una inversió real de recursos que faci que els/les professionals puguin treballar en condicions dignes, físiques i emocionals. Alhora que reivindiquem el dret que té la ciutadania a ser atesa presencialment i al fet que el diagnòstic i tractament de les seves patologies no es vegin demorats.