divendres, 20 de novembre de 2020

Prou Agressions Verbals

Ja l’any 2007, el Síndic de Greuges va elaborar un informe citant les causes que afavoreixen la violència externa als professionals de la Salut, segons el qual són:

  • Organització deficient amb massificació i saturació de centres.
  • Insuficients recursos humans i materials.
  • Excessiva burocratització dels serveis.
  • Llargs temps d’espera.
  • Impossibilitat de ser atesos de manera immediata.
  • Pelegrinatge del pacient d’un centre a l’altre o d’un servei a un altre.
  • Informació insuficient en determinades situacions.

El Síndic de Greuges ja va evidenciar aquest problema fa 13 anys, actualment l’únic que s’ha passat és un agreujament d’aquesta pràctica. La crispació és imperant, cues molt llargues fora dels centres; els telèfons saturats i, en molts casos, ampliant línies telefòniques sense augmentar la plantilla d’administratius. I per si això sembla poc, si a aquest còctel hi afegim una distribució poc equitativa, sobrecàrrega de treball, insults, intimidacions, difamacions i amenaces per part de l’usuari insatisfet, el resultat és l’increment de l’estrès del professional essent pitjor per aquell que treballa sol, situació insostenible en el temps.

DEMANEM

  • Combatre la infranotificació impulsant als professionals sanitaris i GiS afectats a denunciar qualsevol agressió, verbal o física, per evitar l’increment de risc psico-social.

Segons un estudi d’Eurofound 2015 els casos de violència no es notifiquen, sigui per desconeixement, perquè la Direcció dels Centres obstaculitzen el fet de poder denunciar o perquè el mateix equip directiu informa que l’acte violent no és intencionat. Segons aquest estudi l’acte violent sempre s’ha de considerar violent, és a dir, sigui o no intencionat, i s'ha de denunciar.

  • Pedagogia des de les direccions dels EAP i dispositius, elaborant mesures per tal d’evitar els ambients laborals hostils en els nostres centres de treballs, ambulatoris i consultoris.
  • Demanem sessions obligatòries sobre seguretat i agressions a la feina, fent especial èmfasis en la detecció de la situació i les possibles solucions.
  • Personal de Seguretat en llocs amb problemes poblacionals molt freqüents.
  • Evitar el menyspreu per part de la Unitat Bàsica de Prevenció de Riscos en els problemes dels treballadors, així com la utilització d’un vocabulari adient.
  • Mesures més contundents en la seguretat de les dones. S’ha observat que les agressions verbals augmenten en el casos on la persona treballadora és una dona, sent més greus en el cassos on aquesta professional treballa sola. 
  • Cartellera als centres de treball on s’informi a la ciutadania que s’ha de recuperar el respecte vers el professional, que la confiança ha de ser mútua i que les agressions no són la solució.
  • Reunions regulars per analitzar i valorar les situacions de violència en el centres de treball per part de la Direcció dels Equips.


Cap comentari:

Publica un comentari