Els serveis que s’ofereixen a l’atenció primària tenen com a objectiu
millorar la salut de la població amb una atenció integral que inclou l'atenció
i la prevenció de malalties, l'educació en els hàbits saludables i l'orientació
en l'assistència social.
L’informe, que ha estat elaborat per l’Observatori del Sistema de Salut de
Catalunya, avalua els 369 equips d’atenció primària del sistema de salut de
Catalunya.
El Departament de
Salut ha donat a conèixer l’informe de la Central de Resultats, que mostra i compara els
resultats dels 369 equips d’atenció primària (EAP) del sistema sanitari de
Catalunya a partir de diferents indicadors que identifiquen aspectes rellevants
de l’activitat, la qualitat, la seguretat assistencial i l’eficiència dels
centres.
L’informe respon a
la demanda de transparència, tant en les decisions polítiques com en la gestió
dels recursos públics, així com a la voluntat de donar a conèixer a la
ciutadania l’ús dels recursos que es posen a disposició de les administracions
públiques.
Aquest informe, que
analitza l’activitat de 2011, pretén afavorir la comparació entre centres i monitorar
l’evolució de la qualitat assistencial. Ha estat realitzat per l’Observatori
del Sistema de Salut de Catalunya per encàrrec del Servei Català de la Salut que, en el seu paper
d’asseguradora pública, vol conèixer els resultats dels diferents proveïdors
del sistema sanitari d’utilització pública de Catalunya.
L’estudi avalua els
369 EAP del sistema de salut de Catalunya. Concretament s’han analitzat 33
indicadors que s’han agrupat en 5 blocs temàtics que intenten donar una visió
global de l’activitat de l’atenció primària i de la seva qualitat i eficiència;
la visió que la ciutadania expressa de l’atenció primària es recull en els
indicadors de satisfacció.
Els equips
d’atenció primària
Els equips
professionals de l'atenció primària es dediquen a l'atenció i a la prevenció de
problemes de salut, fan el seguiment de les malalties dels seus pacients i
ofereixen educació en hàbits saludables, promoció de la salut i orientació en
l'assistència social. La garantia de l’assistència sanitària bàsica i l’establiment
dels mecanismes per oferir una atenció integrada, tant en l’àmbit hospitalari
com sociosanitari, han estat prioritats en els darrers anys. En termes
generals, la qualitat dels serveis d’atenció primària és alta i es considera un
element definidor i primordial del sistema de salut, així com una de les claus
del bon estat de salut de la població catalana.
A Catalunya hi ha
un total de 369 equips d’atenció primària (EAP) constituïts per professionals
que atenen el conjunt de la població d'un territori concret que està assegurada
pel Servei Català de la
Salut. La majoria d’equips tenen entre 6.000 i 35.000
assegurats assignats. L’Institut Català de la Salut és l’entitat proveïdora que gestiona el
77,7% dels EAP i el 12,8% d’EAP són gestionats per altres entitats proveïdores
de naturalesa públicaI. La provisió del 9,6% d’EAP restants està encomanada a
diverses entitats amb participació privada, entre les quals hi ha les entitats
de base associativa (3,3% del total d’EAP).
Distribució
dels professionals de l’atenció primària de salut
TIPUS DE
PROFESSIONAL
|
DISTRIBUCIÓ
|
Medicina de família
|
4.518
|
Pediatria
|
1.069
|
Infermeria
|
5.161
|
Auxiliars d’infermeria
|
638
|
Odontologia
|
332
|
Assistència social
|
241
|
Auxiliars administratius
|
3.252
|
Altres
|
481
|
TOTAL
|
15.692
|
Principals resultats de l’informe
De l’informe es
desprenen xifres referents a la mitjana de pacients que atenen els
professionals dels centres d’atenció primària. Concretament, els metges de
família atenen 25,3 pacients al dia; els pediatres, 21,9 pacients, i el
personal d’infermeria, uns 13 pacients al dia.
Durant el 2011 cada
ciutadà va anar, de mitjana, més de sis vegades al seu centre d’atenció
primària, xifra encara superior a les mitjanes europees. Tot i això, la el nombre
de visites baixa respecte a anys anteriors gràcies a la implantació de la
recepta electrònica i a l’increment de l’atenció telefònica.
Més del 30% de les
visites dels adults estaven relacionades amb el diagnòstic i tractament de
malalties cròniques (hipertensió, diabetis, malaltia pulmonar obstructiva
crònica i malalties articulars). Pel que fa a les persones de menys de 15 anys,
la bronquitis, l’asma i les infeccions víriques són els motius de consulta més
freqüents.
Un 10% de les
persones de més de 74 anys són beneficiàries del programa d’atenció
domiciliària. Les xifres mostren que a les zones rurals la població fa un ús
més elevat d’aquest programa que a les zones urbanes.
Un 5,3% dels
ingressos hospitalaris de 2011 eren evitables i susceptibles de ser resolts per
l’atenció primària. En seria un exemple el cas de les hospitalitzacions per
complicacions agudes de diabetis o per malaltia pulmonar obstructiva
crònica; si aquests pacients estan ben controlats des de la primària, se’n pot
evitar l‘hospitalització.
L’informe ens
indica que el 63,1% de les persones diabètiques detectades tenen un control
acceptable de la malaltia.
El 91% dels infants
atesos a l’atenció primària estan ben vacunats. La cobertura vacunal ha seguit
augmentant de forma continuada els darrers anys (del 81,5% el 2006 al 91,1% el
2011). Gràcies a això, durant les darreres dècades s’ha aconseguit una
davallada molt important de la incidència de malalties evitables mitjançant
vacunació i s’han eliminat la diftèria, la poliomielitis, el xarampió i la
rubèola a Catalunya.
Durant l’any 2011
es van dispensar un total de 154,6 milions de receptes. El consum de
medicaments augmenta amb l’edat: un usuari d’entre 85-89 anys consumeix 15
vegades més medicaments que un nen d’entre 5-10 anys, i 10 vegades més que un
adult d’entre 30-34 anys.
L’índex de
satisfacció dels usuaris atesos als serveis d’atenció primària de Catalunya
durant el 2012 ha
estat de 7,9 sobre 10. A
més a més, 9 de cada 10 entrevistats diu que tornaria al mateix CAP si ho
necessités. Tots dos indicadors presenten una tendència creixent respecte a
l’any 2004.
L’estat de netedat
dels centres, el nivell de soroll acceptable de la sala d’espera i l’atenció
rebuda en el taulell són aspectes qualificats com a excel·lents per la major
part d’usuaris. En canvi, la facilitat per gestionar el dia i hora de visita és
un dels aspectes menys ben valorats.