Segons Agències
El cas
de l'hospital de Staffordshire, on van morir desenes de
pacients per negligències,
esquitxa tota la
gestió sanitària
El
primer ministre britànic, David Cameron, va demanar disculpes aquest dimecres
davant del Parlament per les "veritablement espantoses" negligències
que es van produir entre 2005 i 2009 en un hospital públic de Staffordshire
(centre d'Anglaterra).
Cameron
va comparèixer davant la Cambra dels Comuns poc després que es publiqués un nou
informe sobre un escàndol que va esclatar el març del 2009, quan es va
descobrir que desenes de pacients van morir de forma innecessària per la mala
assistència que van rebre en aquest centre.
El
document, elaborat per una comissió independent presidida per l'advocat
especialista en negligències mèdiques Robert Francis, aporta 290 recomanacions
per dur a terme "canvis fonamentals" en la gestió dels hospitals del
Sistema Nacional de Salut del Regne Unit (NHS, per les sigles en
anglès) perquè alerten que "ningú està segur".
El
primer ministre va anunciar, per la seva banda, la creació d'un cos
d'inspectors que vetllarà perquè els centres públics siguin "llocs nets,
segurs i on es tingui cura dels pacients, i no a espais de gestió
burocràtica". El
centre mèdic de Staffordshire en què es van produir les negligències està
dirigit per una de les anomenades "Foundation Trust", organitzacions
sense ànim de lucre i dependents del sistema públic que s'encarreguen al Regne
Unit de la gestió d'alguns hospitals, serveis de salut mental i ambulàncies.
Primar
interessos econòmics
El
2009 es va fer pública la primera de cinc investigacions sobre la gestió de
l'hospital Mid Staffordshire que s'han dut a terme després que les autoritats
sanitàries advertissin que en aquest centre havien mort entre 400 i 1.200
persones més del que s'hauria d'esperar segons les estadístiques.
El primer estudi, elaborat per una comissió depenent del Ministeri de Sanitat britànic, va determinar que en la gestió de l'hospital s'havia primat "la consecució d'objectius econòmics per sobre de la qualitat del servei". Les successives investigacions han mostrat que les infermeres del centre no estaven prou qualificades i que metges sense experiència estaven a càrrec de pacients crítics, així com situacions en les que el personal de recepció era el que decidia si un malalt ingressava o no en vigilància intensiva .
El primer estudi, elaborat per una comissió depenent del Ministeri de Sanitat britànic, va determinar que en la gestió de l'hospital s'havia primat "la consecució d'objectius econòmics per sobre de la qualitat del servei". Les successives investigacions han mostrat que les infermeres del centre no estaven prou qualificades i que metges sense experiència estaven a càrrec de pacients crítics, així com situacions en les que el personal de recepció era el que decidia si un malalt ingressava o no en vigilància intensiva .
Després
esclatar l'escàndol, el cap executiu de l'hospital, Martin Yeates, i el llavors
president de la fundació que gestiona el centre, Toni Brisby, van presentar la
seva dimissió.
Cameron
va anunciar que estan investigant altres cinc hospitals públics on les taxes de
mortalitat són més altes de les habituals.