dimecres, 4 de setembre del 2013

Pluja de propostes per reformar l'administració

Publica El Punt/Avui
Un fòrum d'entitats presenta al president Mas 30 consells per millorar la funció pública
Creu necessari reservar el règim funcionarial estrictament als llocs de treball que ho justifiquin
No tenim un problema de dimensionament de la funció pública sinó de finançament i funcionament, o sigui d'eficiència i productivitat. És el que defensa el Fòrum d'Entitats per la Reforma de l'Administració (FERA), una plataforma integrada per una desena d'entitats, entre les quals hi ha la Cambra de Comerç de Barcelona, la Cecot, la Taula del Tercer Sector o el Col·legi d'Economistes de Catalunya. Representants del fòrum es van reunir ahir amb el president de la Generalitat, Artur Mas, per entregar-li un document amb 30 propostes per reformar l'administració pública, una reforma que consideren “urgent”.

Entre aquestes mesures hi ha la necessitat de potenciar la cooperació entre el sector públic i el privat, reduir la burocràcia i les duplicitats entre administracions, millorar els procediments d'adjudicació de subvencions o reservar el règim funcionarial als llocs de treball que justifiquin aquesta figura contractual. La plataforma també creu que s'ha d'actualitzar el sistema de proves d'accés al sistema públic, sobretot “reduint el pes de les proves memorístiques [...] i valorant l'adequació real al lloc de treball”. El FERA considera que, a banda de la mala imatge pública –que s'ha de solucionar “prestigiant” la figura del funcionari–, els dos grans problemes del sistema actual són de finançament i d'eficiència. En el primer camp, relata que “les administracions públiques catalanes tenen un problema greu de manca de recursos, si parem atenció als molts serveis que han de prestar”.
Pel que fa a la productivitat, reflexiona que “amb els mateixos recursos es podrien obtenir millors resultats i impactes”. “El problema de funcionament –continua– és causat fonamentalment per un seguit de dèficits en el model organitzatiu, de direcció i de gestió”. L'altre gran culpable és “l'excessiu nombre de nivells administratius, fins a set, que, a manca d'una clara divisió competencial, genera encavallaments i ineficiències”, explica l'estudi fet públic ahir.
Més transparència, el gran repte
El FERA defensa que el nombre de treballadors públics en relació amb la població activa se situa per sota de la mitjana dels països de l'OCDE i de la de la zona euro. “Això significa –diu l'informe presentat al president Mas– que fent créixer o reduint la dimensió en ocupació de les administracions no resoldrem els seus problemes de fons”. La plataforma, però, matisa que sí que “s'observa un nivell de funcionarització elevat i amb presència d'estatutaris en tasques per a les quals no caldria aquest tipus de relació contractual”.
La plataforma dedica una atenció especial a la necessitat d'augmentar la transparència i la relació de l'administració amb el ciutadà. Aconsella, per exemple, augmentar l'accés a la informació, millorar els instruments de control de gestió i establir instruments d'avaluació de les polítiques públiques.

El fòrum conclou que “si es vol reactivar l'economia cal un sector públic que l'acompanyi i que potenciï l'activitat productiva”, ja que “no podem renunciar a un àmbit que gestiona entre el 40 i el 50% del PIB del país”.