dijous, 12 de desembre del 2013

La batalla de les idees

“La Intersindical-CSC considerem que estem passant per una època convulsa plena d’incerteses en la que cal reforçar els referents en el camp de les idees. Per això us proposem fer una lectura d’aquest article.”

Publica El País
El combat polític no es dirimeix en votar al Congrés, sinó molt abans, quan es defineixen els termes del debat
Mai abans el fràgil Estat de Benestar que havíem construït a Espanya havia sofert una deslegitimació tan insistent com ara. La crisi ha estat l'excusa, però el desmantellament del servei públic forma part d'una agenda política prèvia, la del neoliberalisme, que va tenir en els governs de Ronald Reagan i Margaret Thatcher als seus millors valedors. Quan a Anglaterra estan ja de tornada perquè han pogut comprovar el desastre que ha suposat la privatització del transport públic o la sanitat, aquí estem en el camí d'anada.

L'ofensiva es concreta en una onada legislativa que debilita les institucions de defensa col·lectiva, com la legislació laboral, o de protecció enfront de l'adversitat, com el sistema de pensions o la sanitat pública. Aquestes reformes, que en realitat són retrocessos, es justifiquen en base a dues premisses: que l'actual model és insostenibles i que resta competitivitat a l'economia.
En realitat, aquestes premisses no han estat sotmeses a un veritable debat polític perquè el que es pretenia no era discutir com preservar l'Estat de benestar, sinó justificar la necessitat de retallar. Cal reconèixer que aquesta estratègia ha tingut èxit, i no només perquè la por escampada per la crisi ha disminuït la capacitat de reacció, sinó perquè ha trobat el camp ideològic ben adobat. Aquest tipus de batalles no es guanyen o es perden quan es vota al Parlament la reforma laboral o de la de les pensions, sinó molt abans. Potser dècades abans, quan es fixen els marcs conceptuals en què més tard quedarà encotillat el debat. I a Espanya, aquests marcs es van establir fa ja temps, de la mà d'unes idees liberalitzadores que, a manera de silenciosos cavalls de Troia, van penetrar en el discurs polític sense trobar gairebé resistència.
El de les pensions és l'exemple més clar. Com és possible que el que ha estat sens dubte el major assoliment de la història de la humanitat es presenti un dia sí i un altre també en tot tipus d'informes i notícies com un problema que amenaça el nostre futur i el dels nostres fills ? Em refereixo al fet que en tot just un segle haguem aconseguit, almenys en els països avançats, doblar l'esperança mitjana de vida. Mai abans s'havia produït un salt tan colossal, però es presenta com una catàstrofe econòmica.
L'envelliment de la població és l'argument que s'utilitza per justificar la retallada de les pensions. No obstant això, la biologia no determina que els anys que hem guanyat de vida hagin de ser improductius. Ni que tots siguin anys de dependència. Diferents estudis han demostrat que la major part de la despesa sanitària i social que fa una persona es concentra en els cinc últims anys de vida, independentment de l'edat a la qual mori. El problema no és que visquem més sinó que l'actual model econòmic és incapaç de generar activitat suficient per absorbir aquest increment de capacitat. De fet, ni tan sols és capaç de garanteix la plena ocupació a la població en edat de treballar.
Fa vint anys es van utilitzar malastrucs pronòstics demogràfics que alertaven dels catastròfics efectes que l'envelliment i la pèrdua de població tindrien per al sistema de pensions, la fallida es pronosticava com ineludible just quan els bancs llançaven els seus plans privats. Tot just uns anys després, el país importava 4,5 milions de treballadors i la Seguretat Social exhibia un magnífic superàvit.
La piràmide d'edat és important, no hi ha dubte, però el determinant és la capacitat de l'economia per generar activitat. I d'això, amb prou feines se’n parla. Els efectes de la longevitat dependran de la capacitat de crear una economia capaç que aprofiti aquesta productivitat guanyada. Vist així, el debat no hauria de ser com retallem i condemnem la pobresa cada vegada més gent a edat més primerenca, sinó com aprofitem la capacitat productiva guanyada, que és una cosa molt diferent. Un plantejament d'aquest tipus portaria a discutir un altre tipus de respostes, per exemple un repartiment diferent del treball, entre les persones i al llarg de la vida.
Ara s'obre pas la idea que el sistema sanitari públic serà insostenible. De moment s'ha començat per privatitzar una part de la gestió, però el següent pas pot ser proposar un sistema de prestacions bàsiques per a tots, a complementar cadascú amb una pòlissa privada. Es vestirà com una mesura inevitable i a més justa, en la mesura que garantirà una cobertura mínima igual per a tots. Però serà el cop de gràcia del principal valor d'un sistema públic: l'equitat.

Si la discussió es redueix als termes econòmics, la batalla estarà perduda. Perquè, en quant podem valorar la tranquil·litat que dóna saber que si l'atzar ens depara un càncer, tindrem les millor resposta que la medicina pugui oferir sense tenir en compte la nostra posició social. I quin valor monetari donem a la cohesió social que això proporciona? Només una dada: als EUA, el país que més gasta en sanitat -el 18% del seu PIB- hi ha 40 milions de ciutadans sense cobertura mèdica, als que ara Obama vol rescatar. I el 63% de les fallides econòmiques familiars són per emergències de salut. Nosaltres, amb una despesa del 8% del PIB, podem oferir una cobertura tan bona com la de qualsevol país avançat i a tota la població. Després no és una qüestió de diners, sinó de model.