Publicat per Dempeus
per la salut pública
La política actual del Govern consisteix en escanyar
paulatinament els centres públics i fer-los progressivament més ineficients.
Posteriorment, quan ja s’identifiqui públic amb ineficient i privat amb
eficient, vendre els centres públics a grans grups privats amb ànim de lucre
per tal que ho gestionin.
La Conselleria de Salut
està complint fil per randa l’informe “Aproximación a un nuevo planteamiento estratégico para las
empresas públicas y consorcios de salud de la Generalitat”, elaborat l’any
2011 per la consultora PricewaterhouseCoopers (PwC). En l’esmentat informe
apareixen dues línies bàsiques d’actuació:
- El desmembrament, desmantellament i fragmentació de l’Institut Català de la Salut (ICS) en entitats amb autonomia de gestió com a primer pas d’una posterior privatització.
- El traspàs de l’assistència sanitària pública a ens de gestió privada, sobre el paper: més eficients.
- A la sanitat privada sovint les ratios de personal per tractar els pacients són inferiors o molt inferiors a les ratios de personal a la sanitat pública. I això implica menor marge de maniobra i capacitat de reacció davant complicacions no previstes.
- Els costos de personal són molt inferiors a la sanitat privada, sobre tot perquè sovint es nodreixen del mateix personal que treballa a la sanitat pública. D’aquesta manera, per mitjà de contractes de prestació de serveis, l’empresa s’estalvia bona part dels costos socials derivats de la contractació d’aquest personal.
- Els centres privats acostumen a “escollir” entre els malalts que estan a les llistes d’espera aquells que tenen un risc menor de complicacions, deixant els més complicats perquè siguin tractats als centres públics. Això fa que els costos de tractament d’uns malalts i dels altres presentin grans diferències.
- Finalment, la immensa majoria dels projectes de recerca i innovació es fan a centres públics, que financen la investigació dels seus professionals per tal de seguir sent referents a aquest nivell. Aquest concepte ni es planteja en els centres privats de “sanitat low-cost” que tenen com a objectiu fonamental tractar el màxim de pacients, amb la menor complexitat possible, als mateixos preus que els pacients més complexos de la sanitat pública.
L’execució de la primera
línia d’actuació l’estem veient en aquests moments amb els projectes de
concentració de serveis sanitaris que s’estan engegant a Lleida i Girona. El
segon punt, de més abast i complexitat, requereix d’algunes línies més
d’anàlisi.
Des del començament de
la crisi, els centres sanitaris total o parcialment públics, han vist els seus
pressupostos minvats de forma important, comprometent en alguns casos la pròpia
viabilitat del centre. Per exemple, segons dades del CatSalut, el pressupost de
l’Hospital de Bellvitge ha passat de 322,6 milions d’euros el 2010 a 288,9
milions el 2012 (-10.5%). El Consorci Sanitari de Terrassa, de 100,7 milions el
2010 a 84,6 el 2011 (-16 %). El Consorci Sanitari del Parc Taulí, de 194,2
milions el 2010 a 173,9 el 2012 (-10.5%). Això ha comportat: acomiadaments, reduccions
de plantilla, tancament de dispositius i la descapitalització
d’infraestructures en centres de la sanitat pública. Com a conseqüència ens
trobem amb un increment descontrolat de les llistes d’espera i l’empitjorament
perceptible de la qualitat assistencial.
Què ha passat
mentrestant amb els centres privats amb ànim de lucre? Veiem-ho amb l’exemple
més paradigmàtic a Catalunya, el grup IDC (anteriorment Capio Sanidad) que
engloba l’Hospital General de Catalunya i els antics centres de l’Aliança (Hospital
del Sagrat Cor i Clínica del Vallès sota l’epígraf Clínica de Sabadell).
Observem l’evolució del grup IDC pel que fa a la contractació de la Generalitat
en els mateixos anys en què es reduïen els pressuposts dels consorcis i
hospitals públics. La quantitat abonada pel CatSalut a IDC en concepte
d’assistència hospitalària ha passat de 71,1 milions d’euros el 2010 a 126,9
milions el 2012 un increment del 78%.
Ara, amb una sanitat
pública que veu els seus pressupostos i recursos retallats, amb llits i quiròfans
tancats i acomiadaments l’augment de les llistes d’espera és la nineta dels
ulls del Conseller, és un altre nínxol de negoci per la sanitat privada, i és
que tenim coneixement que el CatSalut està contactant amb els centres de la
xarxa sanitària pública reclamant-los la gestió directa de la llista d’espera.
Acompanyada amb l’advertència que, de no fer-ho, no podran complir els terminis
de les intervencions amb temps d’espera garantit per la mateixa Administració,
fet que comportarà una penalització econòmica i una retallada afegida als
pressupostos. Tot i que es tracti d’una situació versemblant en alguns casos,
la veritat és que en la majoria és només una excusa per derivar milers de
pacients de la llista d’espera dels centres públics cap a centres del grup IDC.
Només amb la reobertura dels llits i quiròfans hospitalaris tancats en aquests
mateixos centres es podria eixugar la llista de pacients que, segons el
CatSalut, els dispositius públics no són capaços d’assumir.
Un parell d’exemples.
L’Hospital de Terrassa (Consorci Sanitari de Terrassa) ha passat de tenir 273
llits d’aguts al 2010 a 217 llits el 2013 (-20%). L’Hospital de Mataró
(Consorci Sanitari del Maresme) ha passat d’operar l’any 2010 4.955 pacients de
13 de les 14 intervencions quirúrgiques amb temps d’espera garantit de sis
mesos, a operar 3401 malalts l’any 2012 (-31%). I no hi ha factor
sorpresa: la major part d’aquests pacients s’han derivat a centres del
grup IDC.
Salut argumenta que
aquestes derivacions tenen un cost menor per l’Administració que tractar els
pacients a la seva pròpia xarxa de centres. Però aquesta afirmació es pot
rebatre amb quatre motius bàsics:
L’objectiu final
d’aquesta política sembla ben clar: escanyar paulatinament els centres públics,
fer-los progressivament més ineficients i acostumar a la població a acudir a
centres privats amb ànim de lucre. Posteriorment, quan ja s’identifiqui públic
amb ineficient i privat amb eficient, vendre els centres públics (via
concessió) a aquests grans grups privats amb ànim de lucre per tal que ho
gestionin. És a dir, quelcom similar al conegut com a model Alzira. I com ha
passat amb els hospitals valencians, si les coses van bé (en detriment de la
qualitat assistencial i de les condicions laborals dels professionals) no es
gastarà més, sinó que arribaran menys recursos públics a la població i
s’incrementaran els marges de benefici empresarial, i si les coses no van bé,
caldrà “rescatar” amb diners públics aquestes empreses, i d’això també en tenim
experiència.
Això sí, o capgirem la
situació o farem tard: de la sanitat pública no en quedarà res.