L'Acord suposa una nova ingerència
en la capacitat d'organització dels serveis públics del nostre país i no és cap
avanç en la recuperació del poder adquisitiu perdut.
En matèria d'ocupació l'acord
manifesta que no hi haurà ni increment de despesa ni d'efectius; si a això li
sumem que en alguns sectors es plantegen taxes de reposició del 75%, l'acord
comportarà novament destrucció d'ocupació pública.
Per
la Intersindical-CSC la proposta del
Govern espanyol per al personal de l'administració pública segueix aprofundint
en les polítiques d'ingerència i centralització liderats per l'executiu de
Rajoy i els sindicats estatals, i és absolutament insuficient, ja que dóna
cobertura a les polítiques d'austeritat que han suposat la destrucció de més de
mig milió de llocs de treball públics; no fa front a la greu situació de
l'ocupació a les administracions públiques, a més de no abordar la recuperació
del poder adquisitiu, pot suposar fins i tot una pèrdua més gran, ja que l'acord en cap cas garanteix l'IPC, i
pretén eliminar la referència a l'esmentat índex.
La
Intersindical-CSC denuncia que, lluny de respectar la capacitat d'organitzar
els serveis públics en cada administració i comunitat autònoma, l'acord segueix
imposant una taxa de reposició del 100% només per a aquelles CCAA que
compleixin els objectius de dèficit, deute o regla de despesa, penalitzant a
les que no ho compleixin Es dóna prioritat al pagament del deute i la regla de
despesa sobre uns serveis públics de qualitat.
Sense recuperació del poder adquisitiu
perdut.
L’acord
signat només permetrà recuperar entre un 0,48% i un 0,57% anual de poder
adquisitiu perdut fins al 2020 i si es mantenen els mateixos criteris
significaria que el personal de les administracions públiques tardaríem quasi 30
anys a recuperar el que ha estat retallat en els darrers 8 anys. Ho demostrem
en les taules següents:
1. Increment més probable segons
l’acord estatal
2018
|
2019
|
2020
|
Acumulat
|
Recuperació real
|
|
Pujada
mínima
|
1,75%
|
2,25%
|
2,00%
|
6,12%
|
|
Prev. PIB
|
2,4%
|
2,1%
|
2,1%
|
||
Pujada PIB
= 2,1%
|
1,75%
|
2,30%
|
2,20%
|
6,38%
|
|
IPC previst
|
1,5%
|
1,40%
|
1,70%
|
4,67%
|
|
Diferència
entre Pujada mínima i IPC previst
|
0,25%
|
0,85%
|
0,30%
|
1,45%
|
0,48%
|
Diferència
entre pujada si el PIB=2,1% i l’IPC previst
|
0,25%
|
0,90%
|
0,50%
|
1,71%
|
0,57%
|
Font previsió PIB / IPC: Banc
d’Espanya
2. Pèrdua poder adquisitiu 2010-2017
Any
|
IPC Catalunya
|
Pujada salarial
|
Dif. Pujada IPC
|
2010
|
3,0%
|
-5%
|
-8,0%
|
2011
|
2,5%
|
0%
|
-2,5%
|
2012
|
3,6%
|
0%
|
-3,6%
|
2013
|
0,2%
|
0%
|
-0,2%
|
2014
|
-0,7%
|
0%
|
0,7%
|
2015
|
0,3%
|
0%
|
-0,3%
|
2016
|
1,9%
|
1,0%
|
-0,9%
|
2017
|
1,2%
|
1,0%
|
-0,2%
|
TOTAL
|
12%
|
-3%
|
-15,0%
|
Font IPC: IDESCAT
I tot això
sense tenir en compte les retallades de les pagues extraordinàries de 2013 i
2014 que encara resten pendents de retornar.
Per
últim, l’acord preveu que de manera potestativa i a negociar en cada
administració pública uns fons addicionals amb caràcter finalista consistents
en un percentatge de la massa salarial i que va des del 0,2% el 2018, 0,25% el
2019 i el 0,3% el 2020.
Qui no arribi a l’objectiu
d’estabilitat es queda sense capacitat de negociació.
Les
comunitats autònomes que no hagin pogut a complir l’objectiu d’estabilitat
pressupostària no podran acollir-se a d’altres punts de l’acord com ara la taxa
de reposició del 100% per al 2018, ni negociar jornades diferents de la general
de 37,5 hores.
Cobrament del 100% en
casos d’incapacitat temporal
Aquí
sí que deixa autonomia a la resta d’administracions públiques la capacitat per
negociar aquesta possibilitat. Això sí, a canvi de desenvolupar obligatòriament
un pla de control de l’absentisme. Recordem que aquesta mesura restrictiva va ser
implementada el 2012 per part del ministre Montoro.
Propostes
- L’augment retributiu per començar a recuperar el poder adquisitiu perdut el calculem en un 5% anual durant 3 anualitats amb una clàusula de revisió salarial en cas de desviació de l’IPC.
- Recuperar els llocs de treball del sector públic que s’han perdut des de 2010 fixant taxes de reposició del 100% i augmentant les places previstes en les diferents processos selectius.
- Acabar amb la política de centralització i recuperar totalment la capacitat de decisió i negociació de l’Administració de la Generalitat.
- Establiment d’una clàusula de revisió salarial en funció de la variació de l’IPC i un fons addicional per recuperar el poder adquisitiu perdut en els darrers anys.