Publicat a
SOCIAL.CAT.
L’impuls del teletreball és una de
les mesures per reforçar noves fórmules de gestió en l’atenció primària
L’Institut Català de la
Salut (ICS) oferirà, als professionals d’atenció primària de medicina de
família i d’infermeria, treballar una part de la jornada laboral fora del
centre de salut. Es tracta d’una de les mesures impulsades per l’organització
per afavorir la conciliació laboral del personal i promoure noves fórmules
d’atenció.
En els darrers mesos, l’ICS ha dut a
terme una prova pilot, amb un centenar de professionals, amb bons índexs de
satisfacció per part dels participants i un impacte assistencial positiu. Josep
Maria Argimon, director gerent de l’ICS, ha anunciat avui en una trobada on hi
havia convocats tots els equips directius dels 288 d’equips d’atenció primària
gestionats per l’ICS que “l’any vinent obrirem aquesta possibilitat a un miler
de professionals que s’acullin a fer teletreball, un 10 % del total del
personal de medicina de família i d’infermeria de tota l’atenció primària”.
Entre les persones que ja l’empren,
vuit de cada deu es mostren satisfetes amb l’eina i la majoria, la recomanarien
als seus companys.
Fer una part de la jornada laboral
de forma no presencial permet adequar, millorar i optimitzar l'assistència a la
ciutadania.
Principals
avantatges del teletreball per als professionals i la ciutadania
Pel que fa als professionals, la
fase pilot ha permès identificar diversos avantatges com, per exemple, una
millora en la gestió del temps propi, una flexibilització de la jornada laboral
per adaptar-la a les prioritats personals, una millora en la conciliació de la
vida laboral i personal i una major optimització de la relació amb el seu
contingent de pacients que redunda en una major capacitat de resolució.
Pel que fa a la ciutadania, més
enllà de gaudir dels beneficis de l’optimització i l’augment de capacitat
resolutiva de l’assistència, la combinació d'una mesura com el teletreball amb
mecanismes de relació assistencial asíncrons, com per exemple l’eConsulta o
l’espai La Meva Salut, permet entreveure una nova forma de relació de la
ciutadania amb els seus professionals de referència que evoluciona amb les
noves demandes de la població, tot i que els avantatges són per al conjunt de
la ciutadania, ja que s’eviten desplaçaments innecessaris sobretot a persones
amb dificultats de mobilitat o pacient crònics.
Estudis preliminars demostren que
els pacients més beneficiats del seu ús són els més hiperfreqüentadors. Com a
mitjana, deixen de fer tantes visites presencials però fan més contactes amb el
professional, ja que el consulten més en línia. Argimon ha destacat que “no es
busca una atenció despersonalitzada sinó al contrari, facilitar el contacte
regular i més adequat a les necessitats del pacient”.
A més, altres estudis preliminars,
com un fet a l’Equip d’Atenció Primària Masnou, també revelen que els
professionals que fan servir més eConsulta tenen menys demora i realitzen un 28
% menys de visites presencials”.
Es potenciarà la formació específica
i l’acompanyament entre professionals per promoure’n l’ús. Cada setmana
s’incorporen 50 professionals i 1.000 pacients a la plataforma eConsulta. Uns
3.000 professionals i uns 65.000 pacients la utilitzen de forma habitual. Dues
terceres parts de les converses són iniciades pels pacients (en l’últim any,
més de 300.000) que ja la consideren com un canal de comunicació segur.
D’entre el conjunt de tasques que
poden dur-se a terme fora de la consulta, a banda de les eConsultes, destaquen
l'elaboració d’informes, la gestió de plans de medicació, la realització
d’informes mèdics, el seguiment de baixes laborals, la valoració de proves
diagnòstiques (proves oftalmològiques i d’imatge, analítiques, etc.), així com
altres tràmits com ara el transport sanitari no urgent, les interconsultes
virtuals i a residències, la correcció de pautes de tractament anticoagulant
oral (TAO), etc.
Altres mesures
a mitjà i llarg termini
L'expansió del teletreball ha estat
una de les accions presentades avui per mostrar els resultats del paquet de
mesures de millora engegat fa un any per a l’atenció primària. Un cop
acomplertes les accions marcades a curt termini, l’ICS ja treballa en
iniciatives i en projectes assistencials, organitzatius i estructurals amb una
implantació a mitjà i llarg termini.
Per a Argimon, “l’aplicació de les
mesures a curt termini, com la contractació de més de 300 metges, ens donen les
condicions oportunes per abordar les accions a mitjà i llarg termini”. Respecte
del nombre d’ara fa un any, el nombre professionals de medicina de família s’ha
incrementat un 3,6 %.
En la reunió amb les direccions dels
EAP, Argimon ha destacat la implantació d’instruments de millora de la
resolució a l’atenció primària, com són l’adquisició de nous ecògrafs, l’impuls
de la consulta virtual (l’eConsulta) i la redistribució d’actes no
assistencials perquè no els hagin de fer els professionals sanitaris. Sobre
aquest darrer punt, Argimon ha explicat com “cal treure de la consulta aquells
actes que no són clínics i assistencials”.