PRIMER.- A la Disposició addicional sisena esmenta que “Les administracions públiques convocaran, amb caràcter excepcional i d’acord amb allò previst a l’article 61.6 del TREBEP, pel sistema de concurs, aquelles places que, reunint els requisits establerts a l’article 2.1, haguessin estat ocupades amb caràcter temporal de forma ininterrompuda amb anterioritat a 1 de gener de 2016”. S’obre la via del concurs de mèrits. No obstant per una única vegada. Aquest fet deixa fora a qualsevol persona que fruit dels darrers processos selectius o de mobilitat voluntària hagi canviat de plaça estructural.
Tenint en compte que els darrers processos selectius a l’ICS són de 2016 (promoció interna), 2018 i 2019 (aquests dos encara sense resoldre en la seva majoria) i la mobilitat voluntària és de 2020 ens podem trobar amb una gran quantitat de treballadores que malgrat portar molts anys a l’ICS no compleixin el requisit d’ocupar una plaça de caràcter temporal de forma ininterrompuda amb anterioritat a 1 de gener de 2016 i això suposaria una gran pèrdua d’expertesa.
En aquest sentit la Sectorial de Sanitat de la Intersindical demanem que el text final expliciti que l’ocupació amb caràcter temporal de forma ininterrompuda amb anterioritat a 1 de gener de 2016 no hauria de ser en la mateixa plaça estructural.
La sentència del TSJUE parla d’abús de temporalitat quan es porten més de tres anys ocupant una plaça estructural, per la qual cosa la data que proposa el text “amb anterioritat a 1 de gener de 2016” hauria de ser “amb anterioritat a 1 de gener de 2018 “ per donar compliment a la citada sentència.
SEGON.- Així mateix, i segons l’article 2.1 obre una segona via per aquelles places estructurals i dotades de pressupost ocupades ininterrompudament entre el 31/12/2017 i el 31/12/2020.
Per tant, amb la reforma de l’Icetada plantejada per Gobierno, ERC i PNV, les places ocupades almenys els 3 anys podrien convocar-se per via concurs oposició mentre que les ocupades ininterrompudament almenys des d’abans del 1/1/2016 podrien convocar-se per la via excepcional de concurs de mèrits.
Creiem que ni una via ni l’altra solucionarien l’abús de temporalitat a l’ICS, ja que la taxa de temporalitat seguiria molt per sobre del 8% que imposa aquesta modificació legislativa.
No obstant, cal tenir en compte que l’Icetada preveu 1 any per l’adaptació normativa(22/7/2022) per al personal estatutari i equivalent dels serveis de Salut i l’Acord per la seva reforma entre Gobierno, ERC i PNV manté aquesta demora que deixa en suspens a milers de treballadores de l’ICS.
Per tot això, proposem que la reforma normativa que s’aprovi al Congreso els dies 30N, 1 i 2 de desembre disposi que totes aquelles places estructurals que en el moment de l’oferta estiguin en abús de temporalitat (ocupades temporalment més de 3 anys) i no hagin estat convocades prèviament o que hagin quedat desertes, es convoquin per la via excepcional del concurs de mèrits, i que això sigui d’aplicació directa al personal estatutari i de serveis de salut.