🗓️ El Reial decret llei 9/2025, publicat al BOE núm. 182 (30 de juliol), introdueix canvis significatius en els permisos de naixement, adopció, guarda o acolliment i en el permis parental, especialment per al personal funcionari públic. Aquesta norma té per objectiu completar la transposició de la Directiva (UE) 2019/1158 sobre conciliació familiar i laboral.
🆕 Quines són les principals novetats?
🔹 Ampliació del permís de naixement i cura del menor: en les famílies biparentals passa a ser de 19 setmanes i incorpora 2 setmanes addicionals per cura parental, que es poden gaudir fins als 8 anys del menor (6 setmanes inicials obligatòries + 11 setmanes a gaudir fins als 12 mesos del menor + les 2 addicionals per cura del menor). En famílies monomarentals, el permís serà de 32 setmanes (6 setmanes inicials obligatòries + 22 setmanes a gaudir fins als 12 mesos del menor + les 4 addicionals per cura del menor).
🔹 Permís parental no retribuït: s’estableix que el dret de fins a 8 setmanes per al personal públic amb fills menors de 8 anys, que es poden gaudir de manera acumulada o discontínua, serà finalment no retribuït.
🔹 Igualtat per a famílies monoparentals: es reconeix l’equiparació a nivell de permisos amb les famílies biparentals, en resposta a la jurisprudència del Tribunal Constitucional (sentència 140/2024).
🔹 Flexibilitat i seguretat jurídica: es concreta el règim de gaudiment dels permisos (temps parcial, per setmanes, interrupcions, preavisos...) i es permet l'accés a formació durant el període.
🔹 Permís específic per a cada progenitor/a: no transferible i compatible amb la lactància acumulada i altres drets.
🔹 Reconeixement exprés a persones trans gestants: es garanteix l'accés als permisos a les persones trans que compleixin amb la gestació..
🔹 El personal laboral també es regirà pel que s'estableixi a l'EBEP en relació als permisos de naixement, adopció, del progenitor diferent de la mare biològica, de lactància i parental.
💶 I la prestació econòmica?
El Reial decret llei incorpora també una prestació no contributiva per naixement i cura, amb les característiques següents:
🔸 Import: 100% de l’IPREM vigent, o menys si la base reguladora és inferior.
🔸 Durada: coincideix amb el descans obligatori postpart (o adopció/acolliment) i s’ha de gaudir a jornada completa i de manera ininterrompuda.
🔸 Ampliació de 14 dies naturals si es dona algun dels supòsits següents:
-
Família nombrosa (o si adquireix la condició amb el naixement)
-
Família monoparental
-
Parts, adopcions o acolliments múltiples
-
Discapacitat igual o superior al 65% (mare/progenitor/a o criatura)
🔸 Nota: Només es pot aplicar una ampliació de 14 dies per persona beneficiària, encara que hi hagi més d’un supòsit.
📌 Quan entra en vigor?
📅 El dijous 31 de juliol de 2025, tot i que alguns drets —com les 2 setmanes extra per cura parental— només es podran sol·licitar a partir de l’1 de gener de 2026 per fets causants ocorreguts des del 2 d’agost de 2024.
🏛️ I ara què?
Encara que la norma ja ha estat publicada, cal esperar la seva convalidació pel Congrés dels Diputats. Per tant, fins que això no passi, no s’han d’aplicar canvis immediats als permisos del personal.
La Intersindical a l'ICS estarà atenta a la seva evolució i a l’aplicació real d’aquesta millora normativa en l’àmbit públic i sanitari.
📄 Consulta el text oficial del Reial decret llei 9/2025 al BOE:
✊ Amb tu, per tu i per a tothom!
🔄 Comparteix aquest missatge!
Ajuda’ns a arribar a més companys/es:
✖️Twitter 📻 Telegram 📹 Youtube 📸Instagram ✅ WhatsApp
✊ Afilia’t i lluita amb La Intersindical!👉 Afilia’t aquí
📧 Contacte: ics@laintersindical.cat