divendres, 27 d’abril del 2012

ACCIDENTS “IN ITINERE” I “IN MISSIÓ”


En el sector hospitalari i sanitari, els llocs d’accidents de treball s’agrupen en:
Accidents in itinere: són aquells que tenen lloc tant a l’anada com a la tornada de la feina. En aquests casos, la investigació tindrà en compte els horaris que el treballador realitzava. En el sector sanitat, pot contribuir a què tingui lloc un accident in itinere:
·         El cansament acumulat pel nombre d’hores de treball. L’expansió del sector sanitat i sociosanitari i la seva actual precarització han provocat símptomes d’esgotament en el mercat laboral, com a conseqüència de l’increment del nombre d’hores total de treball per compensar dèficits de plantilla.
·         Turnicitat. El torn de nit, que suposa un canvi en els cicles circadians i, a la sortida d’aquest, el risc de patir un accident, també es pot veure alterat així com les guàrdies, que solen ser torns de treball més llargs (superiors a 10 h)i enllaçats amb una setmana de feina.

Aquest tipus d’accidents solen ser accidents de trànsit (cotxe, moto o bicicleta) i caigudes al mateix nivell (relliscades a les escales del metro, desnivells a les voreres, etc.)
Accidents in missió: són aquells que tenen lloc en el desplaçament durant la jornada de treball. En aquests accidents estan especialment implicats els casos dels serveis a domicili i, en el cas que l’empresa estigui formada per més centres en diferents ubicacions, el personal d’administració. Aquests solen ser accidents de trànsit (desplaçaments amb cotxe propi o de l’empresa, moto, bicicleta) i caigudes al mateix nivell (desnivells a les voreres, escales de les cases on van a visitar en mal estat, relliscades a les escales del metro o al baixar de l’autobús).
Els accidents in missió estan en augment donades les aliances estratègiques entre diferents centres, així com la tendència a oferir l’assistència a domicili.

Accidents al lloc de treball: són aquells que tenen lloc en el propi centre de treball. En aquests casos generalment són:
  • Accidents biològics: punxades, rascades, talls, contacte amb malalties infecto contagioses que requereixen aïllament.
  • Accidents no biològics: és consideren els accidents per cops i col·lisions, per sobreesforç, per caigudes al mateix nivell i a diferent nivell, per inhalació de substàncies químiques.
Accidents en un altre centre: son els accidents que tenen lloc en un altre centre solen ser de treballadors que realitzen activitats per a la mateixa empresa a diferents llocs físics (els professionals que estan en centres d’atenció primària, hospitals o residències i van a domicilis).
Els dos principals tipus d’accidents en el sector sanitari són les punxades i els sobreesforços;  cal tenir en compte els accidents per situacions hostils, que cada vegada són més presents i notificats en el sector sanitari.
Mesures de control i preventives
Quant als accidents in itinere i in missió, cal tenir en compte els quatre factors que poden provocar aquest tipus d’accidents: el vehicle, l’entorn, el conductor i tot el que fa referència a l’organització dels desplaçaments.
Accidents in itinere:
  • Recordatori de formació vial.
  • Organització del treball de manera que entre torn i torn es disposi d’un temps de repòs i de descans suficient.
  • Sensibilitzar al treballador sobre la importància de sortir amb el temps suficient per poder atendre els possibles imprevistos que sorgeixin durant la ruta (carrers tallats per obres o altres motius, condicions climàtiques desfavorables, intensitat de trànsit...).
  • Informar-se del recorregut més adient i segur (si existeixen obres, si la carretera està mal il·luminada, llocs mal senyalitzats...)
  • Manteniment preventiu del propi mitjà de transport emprat. Motivar l´’us de transports col·lectius.
  • Informar al treballador sobre les recomanacions a tenir en compte en cas de treballar en el torn de nit (especialment en el consell alimentari d’evitar ingerir greixos i estimulants i en la importància d’evitar els contrastos de llum intensos de nit-dia).
Accidents in missió

  • Dissenyar les visites de manera coherent (per barris...) per evitar llargs trajectes, estudiar possibilitat d’ús de transports col·lectius.
  • Realitzar desplaçaments per als casos veritablement necessaris, solucionar per e-mail o telèfon tot el possible.
  • Comptar amb el temps suficient per al desplaçament, l’assistència i els imprevistos que puguin sorgir.
  • Formació de conducció preventiva.
  • Informar-se dels recorreguts més adients i segurs (si existeixen obres, si la carretera està mal il·luminada,...).
  • Recordatori de formació vial.