Aquest text ha estat
publicat al Butlletí de la Junta de Personal de l’Àmbit d’Atenció Primària de
Barcelona:
El Valor del Departament d'Informàtica de l'ICS
A pesar dels rumors que s’han anat
succeint des de l’any passat i malgrat les paraules reiterades de l’equip
directiu negant que això arribés a afectar a l’ICS, la privatització del
Departament d’Informàtica sembla que ja té data: 2014. Ha estat una
privatització silenciada, feta d’espatlles als professionals implicats, i de tot
el personal de l’ICS, ocultada fins al darrer moment. Això implica que el
Departament d’Informàtica passarà a ser gestionat per una Unitat Temporal
d’Empreses (UTE) privada.
Aquestes multinacionals vénen aquí
a fer tants diners com sigui possible. I si en poden treure més a costa dels
tre-balladors i d’empitjorar la qualitat del servei ho faran.
Perquè cal un servei d’informàtica propi dins l’Àmbit BCN
de l’ICS
Actualment a l’Àmbit BCN de l’ICS disposem d’una estructura de
serveis informàtics basada en tres formes de informar/ resoldre les incidències
informàtiques.
1. Un aplicatiu (SIA) on es poden demanar logins i contrasenyes,
reclamar errors de aplicatius, noves instal·lacions, nous equipaments, etc.
2. Un callcenter (STIC) on
s’han de comunicar totes les incidències informàtiques que surtin a qualsevol
professional dels nostres centres, incidències que s’intenten solucionar al
moment mitjançant connexió remota.
Aquest callcenter és una
eina de resolució de incidències i no només un simple registre d’incidències,
on s’assigna un numero a la incidència comunicada i s’avisa el tècnic, que és
l’experiència que tenim amb les empreses externes que treballen per l’ICS
(Osiatis, Argos, etc). Si no es pot arreglar remotament es deriva la incidència
als informàtics de territori per què ho arreglin en persona.
3.Per últim, el contacte directe
amb els informàtics. Tot i que aquesta opció no hauria de fer-se servir,
l’especial idio-sincràsia de l’ICS Àmbit BCN fa que tots els centres tinguin
persones de confiança que truquen directament als informàtics per què
consideren que la urgència de la incidència ho requereix.
Tots sabem que això passa a
diari, i que molts cops la forma més efectiva de resoldre incidències es dir-li
directament a l’informàtic, arreglar la incidència i desprès passar-la o els
mateixos informàtics la creen.
Aquesta manera de
funcionar es deguda a “criticitat” dels llocs de treball del nostres
professionals, “criticitat” que no tenen altres departaments de la Generalitat.
Un metge o una infermera i altres professionals que estan passant consulta no
poden aturar la consulta per un problema informàtic i trucar un callcenter on
els hi assignin un número d’incidència que els quedi pendent de resoldre fins
ves a saber quan.
Per això creiem bàsic que tot i
haver una empresa externa que doni suport al material, a les avaries físiques,
al pro-gramari, als nous aplicatius, al desenvolupament de programes,... ha
d’haver personal informàtic propi de l’ICS dins l’Àmbit d’Atenció Primària.
Aquest personal ha de donar suport
directe als seus professionals. Un personal que conegui directament com
treba-llen aquests professionals, com estan organitzats els centres i els seus
serveis i que siguin de la seva confiança. No pot ser que aquests problemes
quedin en mans d’un personal extern que desconeix la problemàtica dels centres
sanitaris. Així mateix es perdrà la
immediatesa en la resposta davant les necessitats dels professionals.
Cal un model proper, àgil i
experimentat que provoqui la resolució eficaç i ràpida de les incidències.
Només uns tècnics que coneixen no tan sols l’equipament, sinó també
l’organització i els professionals que l’utilitzen poden dur a terme aquesta
tasca de manera òptima i amb immediatesa en la resposta.
A tot això, hi podem afegir la
importància que suposa deixar la confidencialitat de dades dels pacients, no
oblidem que són dades sensibles, i dels professionals en mans d’empreses
privades, alguna de les quals ja ha estat sancionada per l’Autoritat Catalana
de Protecció de Dades.
Aquestes dades mai no han de sortir
de l’àmbit de l’ICS i ha de ser un professional de l’ICS qui les salvaguardi i
en tingui cura per evitar usos fraudulents o no autoritzats.
El que cal per a millorar
l’eficiència és més inversió en equipament i formació. No fer fora els
professionals que en aquests temps de crisi, sense massa recursos estan tirant
endavant la informàtica als nostres centres, ni prescindir d’un departament
sencer propi creat i pensat per l’ICS.
Per tot això
considerem fonamental la implicació de tots els professionals de l’Àmbit BCN
per tal d’aconseguir que l’ICS i en especial la nostra Gerència mantinguin
l’equip d’informàtics que té ara, per resoldre de forma efectiva les
incidències que surtin als seus centres.