dijous, 9 de març del 2017

Més de sis de cada deu empleats públics tenen més de 50 anys



L’envelliment “accelerat” i la temporalitat condicionen l’administració.

L’envelliment i l’elevada temporalitat són dos fenòmens, agreujats amb les restriccions pressupostàries de la crisi econòmica, que estan afectant de ple el col·lectiu d’empleats públics. Aquest “envelliment accelerat”, adverteixen a l’informe sobre ús públic d’Esade i l’ Institut d’ Estudis Econòmics (IEE) presentat ahir, “pot danyar el bon funcionament de les administracions públiques i reduir la seva capacitat innovadora, vinculada a la presència de personal jove”. De fet, l’estudi reflecteix com s’ha invertit la proporció entre els més joves i els grans, fins al punt que els treballadors de l’administració amb més de 60 anys superen els que no han arribat a la trentena. I el 63% dels funcionaris i altres assalariats públics ja han sobrepassat els 50 anys, tal com van explicar ahir els autors de l’informe.


Per què s’ha accentuat aquest procés? A partir del 2010, l’estructura edat de l’administració va quedar afectada per la marxa de treballadors de caràcter temporal (normalment, els més joves) i la congelació en la reposició de baixes i jubilacions. Encara que, precisament després de l’ajust d’assalariats temporals i interins per les mesures d’austeritat, va tornar a augmentar la taxa de temporalitat entre els assalariats de l’àmbit públic a partir del 2013. Amb un percentatge de treballadors temporals del 25% (xifra del 2015), Polònia és l’únic país de la UE que supera aquest nivell. Una situació a més “artificial”, ja que “en molts casos, els empleats públics interins o contractats temporals estan duent a terme tasques pròpies de personal fix”.

L’informe d’Esade defensa també que el recurs de la temporalitat “provoca clars efectes ­negatius sobre el mèrit” com a valor per accedir a l’ ocupació pública.
Alhora, adverteixen del risc de descapitalització per l’envelliment de la plantilla i criden a aprofitar el procés “massiu” de jubilació que viurà l’administració en els propers anys.

L’estudi d’Esade i l’IEE conclou a més que les mesures de retallada no van partir d’un pla per “ajustar i redimensionar l’ o­cupació per sectors, sinó que van ser mesures temporals exclusivament orientades a reduir la despesa pública”. Dimarts, el Ministeri d’Hisenda i Funció Pública va informar als sindicats que aquest any creixerà l’oferta d’ocupació pública, amb una taxa de reposició superior al 100% de les jubilacions que es pro­dueixin en educació, sanitat i justícia.

Davant aquesta radiografia dels treballadors públics, ofereixen receptes per millorar l’efi­ciència i el servei d’un col·lectiu que, en línia amb la mitjana de l’OCDE, s’acosta als tres milions d’assalariats i els sous del qual representen prop de l’11% del PIB a Espanya. Els autors de “L’ ocupació pública a Espanya: desafiaments d’un estat democràtic més eficaç”es mostren partidaris, per exemple, de crear llocs de treball en l’administració per “temps limitat i sotmesos a la relació estatutària”. Justament un dels pocs punts en els quals va coincidir el comitè d’experts encarregat d’analitzar la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea ( TJUE) sobre interins va ser la limitació temporal d’aquest tipus de contracte de substitució, mentre el titular de la plaça de funcionari està de baixa o en excedència.

En tot cas, els autors de l’informe recalquen que han de quedar fora d’aquestes mesures de flexibilització “llocs de treball en què la necessitat de protecció de l’empleat públic davant la potencial arbitrarietat política sigui un risc real”.