dijous, 28 de novembre del 2019

Valoració del nou Pacte de Borsa de l'ICS


Des de la Intersindical-CSC sempre hem intentat dur a terme un sindicalisme crític i constructiu. Per això, hem intentat fer una valoració del nou Pacte de Borsa, que conté aspectes positius i aspectes negatius en funció de com us afectin els canvis.
Els serveis prestats guanyen pes, ara compten un 40%, i es limita a 7 anys el topall. Això beneficia a les persones que porten menys temps a l’ICS vers les persones que venen del SISCAT, però perjudica a les persones que porten molt de temps treballat a l’ICS.
La formació, que no caduca, també guanya pes, ara compta un 30%, i es fixa un topall de 500 hores. Això perjudica a les persones que porten molts anys formant-se, però d’altra banda limita la capacitat de guany a les entitats de formació que es lucren mitjançant la formació de l’ICS. L’ACTIC i el català es transformen en claus per a complementar aquells apartats en què la puntuació sigui més baixa.
La nota d’oposició baixa quant a pes, d’un 40% a un 15%, i tindrà en compte la millor nota dels últims dos processos d’oposicions. Per tant, si es suspèn una de les dues darreres convocatòries encara es manté la puntuació de l’aprovada.
Baixa el pes de la valoració del comandament (d’un 20% a un 15%). D’altra banda, no s’afegirà un % addicional a aquelles persones que mai han treballat a l’ICS per a compensar la manca de valoració.
En una empresa amb tant de personal que durant força anys no va poder optar a processos selectius, els 7 anys de temps treballat i les 500h de formació són condicions massa comuns i, per tant, sovint la diferència entre estar amunt o avall de la borsa recaurà sobre els informes d’avaluació de l’acompliment feta pels directius, cosa que deixarà via lliure a una subjectivitat molt perillosa en una entitat pública.
Les baremacions passen de ser trimestrals a semestrals, per la qual cosa els temps d’actualització de la puntuació s’allarga.
Quant al temps de contractació el Personal de l’àrea funcional sanitària pot gaudir de contractes de fins a 3 mesos en la mateixa UP, prorrogables 3 mesos més, sense seguir l’ordre de Borsa. Passat això cal fer un contracte de 6 mesos per ordre de Borsa, cosa que assegura el cobrament de DPO i vacances remunerades. Sempre queda la perversió del sistema, canviar d’UP i seguir amb la mateixa dinàmica de contractes trimestrals.
Quant al temps de contractació del Personal de l’àrea funcional de gestió i serveis es cronifica el contracte mes a mes sense seguir l’ordre de Borsa, ja que malgrat que el pacte es pot denunciar en un parell d’anys es renovable any rere any tàcitament. Seguim amb l’endollisme habitual, sense DPO, gaudint les vacances mes a mes, amb el cul llogat i temorosos de no ser renovats cada final de mes.
Deixen de meritar la docència (activitats docents) i la recerca (activitats científiques, beques i premis) dels grups I i II tant de l’àrea funcional sanitària com de l’àrea funcional de gestió i serveis.
El que sí es manté intacte és el concepte de Perfil Professional, tant pel perfil ad hoc (sense procés de selecció específic), és a dir, cobertura de llocs de treball i promocions a dit, com pel perfil amb convocatòries específiques a les quals, en ocasions, la regulació de les condicions de selecció es fa en termes individuals i concrets per afavorir a determinades persones.
Respecte a la informació a les corresponents Juntes de Personal, és manté el mateix criteri de donar informació totalment insuficient respecte els nomenaments produïts, fent una lectura interessada de la normativa sobre protecció de dades personals i obviant el dret d’accés a la informació dels òrgans de representació.
Per finalitzar, cal que destaquem que els sindicats signants del pacte no representen ni el 50% dels vots ni el 50% dels representants triats en les darreres eleccions sindicals. Per tant, creiem que és un pacte amb un quòrum del tot insuficient. L’ICS necessita més transparència i més participació directa dels seus empleats i aquest pacte ens allunya de la proximitat que sovint ens ven l’empresa.

Actualització al maig de 2021
Una vegada analitzada la baremació del 15 d'abril de 2021, i comparant l'actual pacte amb l'anterior, convé destacar que:
  • Els apartats d'avaluació de l'acompliment i de nota d'oposició, tenen molt més impacte en la baremació que els apartats d'experiència professional i formació, ja que les limitacions imposades en els serveis prestats (7 anys) i en la formació continuada (500h/any) fan ara més fàcil arribar al màxim en aquests apartats. 
  • A més, en ocasions el personal responsable no realitza les avaluacions, cosa que si l'ICS no esmena, seguirà tenint un impacte molt negatiu en les persones candidates..
  • En l'apartat de mèrits addicionals, l'ACTIC dóna 5 punts independentment del nivell que acrediti la persona aspirant, fet que trobem injust per aquelles persones aspirants que tinguin nivells mitjà i avançat. Cada nivell hauria de tenir un pes diferent segons el nivell assolit.
  • Podeu consultar aquí la fórmula per a calcular la vostra nota de l'apartat Nota d'oposició.