dijous, 2 de novembre del 2023

Servei en altres administracions públiques | Situacions del personal estatutari

Aquesta situació, principalment limitada als funcionaris de carrera de l'Estat que presten serveis a les CCAA, amb la finalitat d'afavorir el procés de transferència forçosa que va afectar a milers d'empleats públics la majoria dels quals estan jubilats per edat a data d'avui.  També serveix per afavorir la mobilitat voluntària entre les diferents AAPP. Estem davant de dos supòsits, el de trasllat forçós de personal funcionari de l'Estat a les CCAA, i el trasllat voluntari de personal funcionari d'una administració pública que s'integra a una altra diferent d'acord amb els procediments de provisió de llocs de treball.

Condicions i supòsits

L’article 88 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic (TREBEP) regula amb caràcter bàsic aquesta situació i estableix, entre d'altres, que els funcionaris de carrera que, en virtut dels processos de transferències o pels procediments de provisió de llocs de treball, obtinguin destinació en una Administració pública diferent, han de ser declarats en la situació de servei en altres administracions públiques així com que s’han de mantenir en aquesta situació en cas que per disposició legal de l’Administració a la qual accedeixen s’integrin com a personal propi d’aquesta.

Es reconeix la igualtat entre tots els funcionaris propis de les comunitats autònomes amb independència de la seva Administració de procedència.

Transferència

Els funcionaris transferits a les comunitats autònomes s’integren plenament en l’organització de la funció pública de les dites comunitats i estan en la situació de servei actiu en la funció pública de la comunitat autònoma en què s’integren, és a dir, preservant tots els seus drets (retributius, socials, de carrera, etcètera) per al supòsit que regressessin.

Les comunitats autònomes, en procedir a aquesta integració dels funcionaris transferits com a funcionaris propis, han de respectar el grup o subgrup del cos o escala de procedència, així com els drets econòmics inherents a la posició en la carrera que tinguin reconegut.

Els funcionaris transferits mantenen tots els seus drets a l’Administració pública d’origen com si estiguessin en servei actiu d’acord amb el que estableixen els respectius estatuts d’autonomia.

Provisió

Els funcionaris de carrera en la situació de servei en altres administracions públiques que estiguin en la dita situació per haver obtingut un lloc de treball mitjançant els sistemes de provisió que preveu el TREBEP, es regeixen per la legislació de l’Administració en la qual estiguin destinats de manera efectiva (retribucions, situacions administratives, incompatibilitats, règim disciplinari, sistemes de promoció) i conserven la seva condició de funcionari de l’Administració d’origen i el dret a participar en les convocatòries per a la provisió de llocs de treball que efectuï aquesta última. El temps de servei a l’Administració pública en la qual estiguin destinats se’ls computa com de servei actiu en el seu cos o escala d’origen.

A Catalunya, els funcionaris de carrera procedents d'altres administracions públiques que obtinguin destinació a l'Administració de la Generalitat mitjançant els procediments de provisió resten en llur administració d'origen en la situació de serveis en altres administracions, d’acord amb l’article 87.2 del Decret legislatiu 1/1997.

Provisió o transferència des de la Gencat

D'altra banda, el Decret legislatiu 1/1997 en el seu article 87.1 disposa que els funcionaris en actiu, propis o integrats en cossos, escales, o places singulars de l'Administració de la Generalitat, que mitjançant els sistemes de provisió de llocs o per transferència de serveis passen a ocupar amb caràcter permanent llocs de treball adients als propis del seu cos o escala en altres administracions queden, respecte a la Generalitat, en la situació de serveis en altres administracions públiques. En aquesta situació, els funcionaris conserven la condició de funcionaris de la Generalitat, però sense reserva de plaça i destinació, i se'ls aplica el règim estatutari vigent en l'administració pública en què prestin els serveis.

Reingrés

Els funcionaris que reingressin al servei actiu a l’Administració d’origen, procedents de la situació de servei en altres administracions públiques, obtenen el reconeixement professional dels progressos assolits en el sistema de carrera professional i els seus efectes sobre la posició retributiva de conformitat amb el procediment que preveuen els convenis de conferència sectorial i altres instruments de col·laboració que estableixen mesures de mobilitat interadministrativa, previstos a l’article 84 del TREBEP. A falta d’aquests convenis o instruments de col·laboració, el reconeixement l’efectua l’Administració pública en la qual es produeix el reingrés.

Remoció o supressió del lloc de treball

Per la seva banda, el l’article 87.2 del Decret legislatiu 1/1997 estableix que en els supòsits de remoció o de supressió del lloc de treball, si els funcionaris han obtingut aquest lloc pel sistema de concurs de mèrits i capacitats, romanen en l'Administració de la Generalitat, que els ha d'assignar provisionalment un lloc de treball d'acord amb el sistemes vigents de carrera i provisió de llocs.

Cessament 

En el supòsit de cessament o de supressió del lloc de treball obtingut per mitjà del sistema de lliure designació, els funcionaris han de sol·licitar el reingrés al servei actiu en llur administració d'origen llevat que, en el termini de tres dies hàbils a comptar de la data del cessament o de la supressió del lloc de treball, l'Administració comuniqui a la persona interessada la seva adscripció provisional a un altre lloc de treball adequat al seu perfil professional i obert a la mobilitat interadministrativa. Durant aquest termini de tres dies s'entén que el funcionari continua a tots els efectes en servei actiu a l'Administració de la Generalitat. El reingrés al servei actiu en l'administració d'origen té efectes econòmics i administratius des de la data en què s'ha sol·licitat.

Si no se sol·licita el reingrés al servei actiu en el termini d'un mes, el funcionari és declarat d'ofici en la situació d'excedència voluntària per interès particular en la seva administració d'origen, amb efectes de l'endemà del dia en què ha cessat en el servei actiu.

🚩Lluitem per millorar les condicions laborals! #LluitemAmbTu

📲 Difon el missatge!

👍 Segueix-nos a:
✖️Twitter 📻Telegram 🔵 Facebook 📸 Instagram

📝 Afilia't i lluita amb La Intersindical!
📧 ics@intersindical-csc.cat