dilluns, 26 de febrer del 2024

Les comissions de serveis a l'ICS

La Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut regula a l'article 39 les comissions de servei com a un tipus de mobilitat del personal. A continuació t'expliquem en què consisteixen i qiuin és el procediment a l'ICS entre diferents gerències.
Per necessitats del servei (per tant, la comissió de serveis no és, en cap cas, una mobilitat voluntària: la comissió de serveis neix d'una necessitat de l'administració no de la persona interessada), i quan una plaça o lloc de treball estigui vacant o desatès temporalment pot ser cobert en comissió de serveis, amb caràcter temporal, per personal estatutari de la corresponent categoria i especialitat. 

En aquest cas, l'interessat ha de percebre les retribucions corresponents a la plaça o lloc efectivament exercit, llevat que siguin inferiors a les que corresponguin per la plaça d'origen, cas en què s'han de percebre aquestes.

El personal estatutari pot ser destinat en comissió de serveis, amb caràcter temporal, a l'acompliment de funcions especials no adscrites a una determinada plaça o lloc de treball. En aquest cas, l'interessat ha de percebre les retribucions de la seva plaça o lloc d'origen.

Qui estigui en comissió de serveis té dret a la reserva de la seva plaça o lloc de treball d'origen. 

D'altra banda, el Decret 23/1997, de 13 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, estableix la comissió de serveis com a un sistema extraordinari de provisió per cobrir els llocs de treball reservats a funcionaris, no obstant el que disposin les relacions de llocs de treball, i regula les causes i condicions de la comissió de serveis, la comissió de serveis forçosa, la comissió de serveis fora del departament, i la temporalitat de la comissió de serveis.

Causes i condicions de la comissió de serveis
  • Els secretaris generals poden atorgar comissions de serveis als funcionaris que en depenen, per raons d'urgència i motivades en necessitats dels serveis, per al desenvolupament de determinades funcions, per a la cobertura de llocs de treball vacants o que estan reservats a altres funcionaris. Per tant, una comissió de serveis es podria cobrir de forma extraordinària per altra comissió de serveis.
  • Per poder ocupar un lloc en comissió de serveis, els funcionaris hauran de reunir els requisits i les condicions establerts a la relació de llocs de treball per al desenvolupament de les funcions o dels llocs que passin a ocupar.
  • El funcionaris destinats en comissió de serveis percebran, amb caràcter general, la totalitat de les seves retribucions amb càrrec als crèdits de les unitats directives on vagin destinats i constin pressupostats els llocs de treball o tinguin dotacions per a l'exercici de les funcions que s'hagin de realitzar efectivament, llevat d'un acord motivat dels departaments afectats.
Comissió de serveis forçosa
  • Es podran acordar comissions de serveis de caràcter forçós si no hi ha funcionaris en la unitat orgànica corresponent, o si s'escau localitat, per desenvolupar les funcions del lloc de treball vacant, o aquests no tenen els requeriments i les condicions necessaris per al seu exercici.
  • Els secretaris generals, a l'hora d'acordar les comissions de serveis de caràcter forçós tindran en compte, en funció de les circumstàncies concurrents en cada cas, els criteris següents:
    • a) Funcionaris que, reunint els requeriments més adients per ocupar la vacant o per desenvolupar-ne les funcions, prestin serveis en el mateix departament inclosos els organismes autònoms, ens o entitats que en depenguin.
    • b) Els que tinguin menors càrregues familiars.
    • c) Els de menor antiguitat.
    • d) Els funcionaris destinats a la localitat més propera o amb millors facilitats de comunicació en relació amb el lloc vacant.
  • En el cas que la comissió de serveis forçosa impliqui per al funcionari un canvi de la localitat de destinació o de residència i això li comporti unes despeses addicionals, donarà dret a les indemnitzacions establertes per reglament.
Comissió de serveis fora del departament
  • Quan la comissió de serveis impliqui canvi de departament per al funcionari, la seva autorització correspondrà al departament d'origen a petició del departament de nova destinació.
  • Així mateix, en el cas que la comissió de serveis impliqui prestar serveis en una altra Administració pública, haurà d'autoritzar-la l'òrgan del departament on estigui destinat el funcionari, a petició d'aquella on hagi d'anar a prestar serveis.
Temporalitat de la comissió de serveis
  • Les comissions de serveis tindran sempre caràcter temporal i restaran sense efecte si és necessari per raó de servei, o perquè es proveeixi el lloc pel procediment ordinari o pel transcurs del temps pel qual es va concedir, que serà un màxim de dos anys.
  • El lloc ocupat en comissió de serveis que sigui necessari cobrir amb caràcter definitiu s'haurà d'incloure en les convocatòries de provisió de llocs de treball que es realitzin amb posterioritat a la concessió de la comissió i pel sistema que correspongui segons el que determinen les relacions de llocs de treball.
A l'ICS, hi ha un procediment per a la cobertura temporal de vacants en llocs estructurals amb professionals amb vinculació definitiva i destinació definitiva o provisional entre diferents gerències territorials, i finalització anticipada de les mateixes.

Seqüència de les activitats de comissions de serveis inicials i pròrrogues
  1. Sol.licitud comissió de serveis: La Divisió o Gerència de destinació té una vacant pendent de cobrir i sol·licita (des del tramitador genèric) a la Divisió o Gerència d’origen, la CS del professional que es tracti (inicial o pròrroga)
  2. Confirmació: La Divisió o Gerència on estigui efectivament la persona interessada haurà de demanar la conformitat d’aquesta i adjuntar-la al TG.
  3. Retorn: Si la Divisió o Gerència d’origen no estan d’acord en algun aspecte, ho retornen a la Divisió o Gerència de destinació 
  4. Conformitat: Si la Divisió o Gerència d’origen estan d’acord emeten formalment el seu vistiplau a la petició.
  5. Tramesa: La Divisió o Gerència d’origen puja al tramitador genèric la conformitat a la CS i ho envia a la Unitat de Processos d’Organització i Gestió del Centre Corporatiu (UPOG) per a la seva tramitació 
  6. 6 Revisió: La UPOG revisa la documentació rebuda i les circumstàncies de la persona proposada 
  7. Tramitació: Si tot és correcte, la UPOG eleva a signatura de la Direcció de Persones corporativa, la corresponent resolució a través del PSG des del TG 
  8. Tramesa La UPOG envia el TG a la Divisió de la Gerència de destinació i notifica per e-valisa a la Divisió de la Gerència d’origen perquè  informin el moviment a la base de dades del Sistema Integrat de Personal (SIP)
  9. Notificació: La Divisió de de destinació notifica la resolució al professional

Seqüència de les activitats de les finalitzacions anticipades de comissions de serveis
  1. Petició finalització anticipada comissió de serveis: La Divisió o la Gerència de destinació vol finalitzar una comissió de serveis de manera anticipada, ja sigui per voluntat de la persona o de la pròpia Divisió, si és per voluntat de la persona, aquesta ha de ser expressa, amb data d’efectes, signada correctament i acceptada per la divisió de la gerència de destinació.
  2. Tràmit d’audiència: Si la finalització és per petició de la Divisió o la Gerència de destinació, s’ha de comunicar al professional de manera formal, motivada i amb antelació suficient (15 dies).
  3. Comunicació: La Divisió o la Gerència de destinació envia el TG de la fi de la CS ( tant si és per renúncia com per decisió de la Divisió) a la Divisió de la Gerència d’origen.
  4. Confirmació: La Divisió de la Gerència d’origen, si no està conforme, retorna el TG Divisió o la Gerència de destinació.
  5. Tramesa: La Divisió o la Gerència d’origen, si dona la conformitat, envia el TG amb tota la documentació a la Unitat de Processos d’Organització i Gestió del Centre Corporatiu. La conformitat de la Divisió de la Gerència d’origen es dóna per entesa al realitzar aquest tràmit.
  6. Revisió: La Unitat de Processos d’Organització i Gestió del Centre Corporatiu (UPOG) revisa la documentació rebuda i les circumstàncies de la finalització de la CS.
  7. Tramitació: Si tot és correcte, la UPOG eleva a signatura de la Direcció de Persones corporativa, la corresponent resolució a través del PSG des del TG
  8. Tramesa: La UPOG envia el TG a la Divisió de la Gerència de destinació i notifica per e-valisa a la Divisió de la Gerència d’origen perquè informin el moviment a la base de dades del Sistema Integrat de Personal (SIP)
  9. Notificació: La Divisió de la Gerència de destinació notifica la resolució al professional.

🚩Lluitem per millorar les condicions laborals! #LluitemAmbTu

👍 Segueix-nos a:
✖️Twitter 📻Telegram 🔵 Facebook 📸 Instagram

📝 Afilia't i lluita amb La Intersindical!

📧 ics@intersindical-csc.cat