La Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut regula a l'article 39 les comissions de servei com a un tipus de mobilitat del personal. A continuació t'expliquem en què consisteixen i qiuin és el procediment a l'ICS entre diferents gerències.
Per necessitats del servei (per tant, la comissió de serveis no és, en cap cas, una mobilitat voluntària: la comissió de serveis neix d'una necessitat de l'administració no de la persona interessada), i quan una plaça o lloc de treball estigui vacant o desatès temporalment pot ser cobert en comissió de serveis, amb caràcter temporal, per personal estatutari de la corresponent categoria i especialitat.
La simple sol·licitud d’un funcionari o funcionària per ocupar un lloc de treball vacant mitjançant una comissió de serveis no implica iniciar un procediment administratiu, perquè aquest procediment s’inicia d’ofici mitjançant la convocatòria corresponent.
La comissió de serveis és una forma de provisió provisional de caràcter voluntari dels llocs de treball, vacants o reservats, per un funcionari o funcionària que reuneix els requisits establerts a la relació de llocs de treball per a la seva ocupació, sempre que existeixin raons justificades d’urgència i inajornable necessitat i amb una durada màxima de dos anys, termini durant la qual s’ha de convocar el lloc per a la provisió definitiva.
Cal distingir la comissió de serveis de l’atribució temporal de funcions -article 73.2 del TREBEP-, mecanisme d’atribució temporal de funcions i no pas de provisió provisional de llocs de treball i, de l’encàrrec de funcions -articles 105 i 106 del Decret 123/1997, de 13 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris de l'Administració de la Generalitat de Catalunya-, referit específicament a la provisió provisional de llocs de comandament o assimilats.
La persona interessada qui presta serveis en comissió de serveis ha de percebre les retribucions corresponents a la plaça o lloc efectivament exercit, llevat que siguin inferiors a les que corresponguin per la plaça d'origen, cas en què s'han de percebre aquestes.
El personal estatutari pot ser destinat en comissió de serveis, amb caràcter temporal, a l'acompliment de funcions especials no adscrites a una determinada plaça o lloc de treball. En aquest cas, l'interessat ha de percebre les retribucions de la seva plaça o lloc d'origen.
Qui estigui en comissió de serveis té dret a la reserva de la seva plaça o lloc de treball d'origen.
D'altra banda, el Decret 23/1997, de 13 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, estableix la comissió de serveis com a un sistema extraordinari de provisió per cobrir els llocs de treball reservats a funcionaris, no obstant el que disposin les relacions de llocs de treball, i regula les causes i condicions de la comissió de serveis, la comissió de serveis forçosa, la comissió de serveis fora del departament, i la temporalitat de la comissió de serveis.
Causes i condicions de la comissió de serveis
- Els secretaris generals poden atorgar comissions de serveis als funcionaris que en depenen, per raons d'urgència i motivades en necessitats dels serveis, per al desenvolupament de determinades funcions, per a la cobertura de llocs de treball vacants o que estan reservats a altres funcionaris. Per tant, una comissió de serveis es podria cobrir de forma extraordinària per altra comissió de serveis.
- Per poder ocupar un lloc en comissió de serveis, els funcionaris hauran de reunir els requisits i les condicions establerts a la relació de llocs de treball per al desenvolupament de les funcions o dels llocs que passin a ocupar.
- El funcionaris destinats en comissió de serveis percebran, amb caràcter general, la totalitat de les seves retribucions amb càrrec als crèdits de les unitats directives on vagin destinats i constin pressupostats els llocs de treball o tinguin dotacions per a l'exercici de les funcions que s'hagin de realitzar efectivament, llevat d'un acord motivat dels departaments afectats.
Comissió de serveis forçosa
- Es podran acordar comissions de serveis de caràcter forçós si no hi ha funcionaris en la unitat orgànica corresponent, o si s'escau localitat, per desenvolupar les funcions del lloc de treball vacant, o aquests no tenen els requeriments i les condicions necessaris per al seu exercici.
- Els secretaris generals, a l'hora d'acordar les comissions de serveis de caràcter forçós tindran en compte, en funció de les circumstàncies concurrents en cada cas, els criteris següents:
- a) Funcionaris que, reunint els requeriments més adients per ocupar la vacant o per desenvolupar-ne les funcions, prestin serveis en el mateix departament inclosos els organismes autònoms, ens o entitats que en depenguin.
- b) Els que tinguin menors càrregues familiars.
- c) Els de menor antiguitat.
- d) Els funcionaris destinats a la localitat més propera o amb millors facilitats de comunicació en relació amb el lloc vacant.
- En el cas que la comissió de serveis forçosa impliqui per al funcionari un canvi de la localitat de destinació o de residència i això li comporti unes despeses addicionals, donarà dret a les indemnitzacions establertes per reglament.
Comissió de serveis fora del departament
- Quan la comissió de serveis impliqui canvi de departament per al funcionari, la seva autorització correspondrà al departament d'origen a petició del departament de nova destinació.
- Així mateix, en el cas que la comissió de serveis impliqui prestar serveis en una altra Administració pública, haurà d'autoritzar-la l'òrgan del departament on estigui destinat el funcionari, a petició d'aquella on hagi d'anar a prestar serveis.
Temporalitat de la comissió de serveis
- Les comissions de serveis tindran sempre caràcter temporal i restaran sense efecte si és necessari per raó de servei, o perquè es proveeixi el lloc pel procediment ordinari o pel transcurs del temps pel qual es va concedir, que serà un màxim de dos anys.
- El lloc ocupat en comissió de serveis que sigui necessari cobrir amb caràcter definitiu s'haurà d'incloure en les convocatòries de provisió de llocs de treball que es realitzin amb posterioritat a la concessió de la comissió i pel sistema que correspongui segons el que determinen les relacions de llocs de treball.
A l'ICS, hi ha un procediment per a la cobertura temporal de vacants en llocs estructurals amb professionals amb vinculació definitiva i destinació definitiva o provisional entre diferents gerències territorials, i finalització anticipada de les mateixes.
Seqüència de les activitats de comissions de serveis inicials i pròrrogues
- Sol.licitud comissió de serveis: La Divisió o Gerència de destinació té una vacant pendent de cobrir i sol·licita (des del tramitador genèric) a la Divisió o Gerència d’origen, la CS del professional que es tracti (inicial o pròrroga)
- Confirmació: La Divisió o Gerència on estigui efectivament la persona interessada haurà de demanar la conformitat d’aquesta i adjuntar-la al TG.
- Retorn: Si la Divisió o Gerència d’origen no estan d’acord en algun aspecte, ho retornen a la Divisió o Gerència de destinació
- Conformitat: Si la Divisió o Gerència d’origen estan d’acord emeten formalment el seu vistiplau a la petició.
- Tramesa: La Divisió o Gerència d’origen puja al tramitador genèric la conformitat a la CS i ho envia a la Unitat de Processos d’Organització i Gestió del Centre Corporatiu (UPOG) per a la seva tramitació
- 6 Revisió: La UPOG revisa la documentació rebuda i les circumstàncies de la persona proposada
- Tramitació: Si tot és correcte, la UPOG eleva a signatura de la Direcció de Persones corporativa, la corresponent resolució a través del PSG des del TG
- Tramesa La UPOG envia el TG a la Divisió de la Gerència de destinació i notifica per e-valisa a la Divisió de la Gerència d’origen perquè informin el moviment a la base de dades del Sistema Integrat de Personal (SIP)
- Notificació: La Divisió de de destinació notifica la resolució al professional
Seqüència de les activitats de les finalitzacions anticipades de comissions de serveis
- Petició finalització anticipada comissió de serveis: La Divisió o la Gerència de destinació vol finalitzar una comissió de serveis de manera anticipada, ja sigui per voluntat de la persona o de la pròpia Divisió, si és per voluntat de la persona, aquesta ha de ser expressa, amb data d’efectes, signada correctament i acceptada per la divisió de la gerència de destinació.
- Tràmit d’audiència: Si la finalització és per petició de la Divisió o la Gerència de destinació, s’ha de comunicar al professional de manera formal, motivada i amb antelació suficient (15 dies).
- Comunicació: La Divisió o la Gerència de destinació envia el TG de la fi de la CS ( tant si és per renúncia com per decisió de la Divisió) a la Divisió de la Gerència d’origen.
- Confirmació: La Divisió de la Gerència d’origen, si no està conforme, retorna el TG Divisió o la Gerència de destinació.
- Tramesa: La Divisió o la Gerència d’origen, si dona la conformitat, envia el TG amb tota la documentació a la Unitat de Processos d’Organització i Gestió del Centre Corporatiu. La conformitat de la Divisió de la Gerència d’origen es dóna per entesa al realitzar aquest tràmit.
- Revisió: La Unitat de Processos d’Organització i Gestió del Centre Corporatiu (UPOG) revisa la documentació rebuda i les circumstàncies de la finalització de la CS.
- Tramitació: Si tot és correcte, la UPOG eleva a signatura de la Direcció de Persones corporativa, la corresponent resolució a través del PSG des del TG
- Tramesa: La UPOG envia el TG a la Divisió de la Gerència de destinació i notifica per e-valisa a la Divisió de la Gerència d’origen perquè informin el moviment a la base de dades del Sistema Integrat de Personal (SIP)
- Notificació: La Divisió de la Gerència de destinació notifica la resolució al professional.
🚩Lluitem per millorar les condicions laborals! #LluitemAmbTu