dilluns, 20 de maig del 2024

La seguretat i la salut laboral i les delegades de prevenció de riscos laborals

Seguretat i salut laboral

🦺Tots i totes tenim dret a treballar cada dia en un entorn segur i amb totes les mesures i eines que garanteixin la nostra salut i seguretat a als centres i serveis de l'ICS.

Si necessites ajuda...

Si pateixes qualsevol agressió fisica o verbal ...

Si vols denunciar situacions insegures...

Contacta amb els i les teves delegades de prevenció de riscos laborals de La Intersindical a l'ICS!

LA SEGURETAT I LA SALUT LABORAL
La Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals té per objecte promoure la seguretat i la salut dels treballadors mitjançant l’aplicació de mesures i l’exercici de les activitats necessàries per a la prevenció de riscos derivats del treball.

En compliment del deure de protecció, l’empresari ha de garantir la seguretat* i la salut dels treballadors** al seu servei en tots els aspectes relacionats amb el treball mitjançant la integració de l’activitat preventiva a l’empresa i l’adopció de totes les mesures que siguin necessàries per a la protecció de la seguretat i la salut dels treballadors en matèria de:
  • pla de prevenció de riscos laborals, 
  • avaluació de riscos, 
  • informació, 
  • consulta i participació i formació dels treballadors,
  • actuació en casos d’emergència i de risc greu i imminent, 
  • vigilància de la salut, 
  • i mitjançant la constitució dels serveis de prevenció (les unitats bàsiques de prevenció (UBP) a l'ICS).
La Llei 31/1995 també regula la figura del delegat/ada de prevenció i el rol del Comité de seguretat i salut, òrgan paritari i col·legiat de participació, format pel mateix nombre de delegades de prevenció i de representants de l'empresa, destinat a la consulta regular i periòdica de les actuacions de l’empresa en matèria de prevenció de riscos que es reuneix com amb la periodicitat que s'hagi acordat.

DELEGADES DE PREVENCIÓ
Els i les delegades de prevenció són els i les representants dels treballadors amb funcions específiques en matèria de prevenció de riscos en el treball.

Els drets de participació i consulta que la Llei 31/1995 reconeix als treballadors s’exerceixen, en general, a través d’aquests delegats, als quals s’atribueix, entre d'altres, la competència d'exercir una tasca de vigilància i control sobre el compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals.

Tenen unes competències i unes facultats concretes, així com un seguit de garanties per exercir adequadament les seves funcions que han de realitzar sota el deure de secret professional.

Per això,

Si necessites ajuda...

Si pateixes qualsevol agressió fisica o verbal ...

Si vols denunciar situacions insegures...

Contacta amb els i les teves delegades de prevenció de riscos laborals de La Intersindical a l'ICS!

La Intersindical a l'ICS lluitem i treballem per tot el personal de l'ICS.

🚩Lluitem per millorar les condicions laborals! #LluitemAmbTu

👍 Segueix-nos a:
✖️Twitter 📻Telegram 🔵 Facebook 📸 Instagram

📝 Afilia't i lluita amb La Intersindical!
📧 ics@intersindical-csc.cat


*QUÈ S’ENTÉN PER SEGURETAT EN EL TREBALL

La seguretat del treball és el cojunt de procediments i recursos tècnics aplicats a la prevenció eficaç dels accidents de treball per evitar i controlar les seves consqüències. Analitza els riscos d'accidents detectant les causes principals per estudiar la forma més adequada de reduir-los o eliminar-los.

Per a detectar i corregir els diferents factors que intervenen en els riscos d'accidents de treball i controlar les conseqüències, la seguretat fa servir uns mètodes, sistemes o formes d'actuació definides, denominades tècniques de seguretat, que s'utilitzen en les diferents etapes d'actuació (anàlisi del risc, valoració del risc, i control del risc) per a estudiar i conèixer els factors de risc de les condicions materials de treball que influeixen sobre l'accidentalitat: espais de treball, instal·lacions elèctriques, eines, aparells, vehicles de transport, màquines...etcètera.


**QUÈ S’ENTÉN PER SALUT LABORAL
La salut laboral es pot definir com l'estat de benestar físic, mental i social de les treballadores que pot resultar afectat per diferents variables o factors de risc en l'ambient laboral, ja siguin de tipus orgànic, psíquic o social.

La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, General de Salut Pública, relaciona als articles 32 al 34 els aspectes relacionats amb la salut laboral, i estableix que la salut laboral té per objecte aconseguir el més alt nivell de benestar físic, psíquic i social dels treballadors en relació amb les característiques i els riscos derivats del lloc de treball, l'ambient laboral i la influència d'aquest en el seu entorn, promovent aspectes preventius, de diagnòstic, de tractament, d'adaptació del lloc de treball i de rehabilitació de la patologia produïda o relacionada amb el treball.

La Llei 33/2011 també disposa que l’actuació sanitària en l’àmbit de la salut laboral s’ha de dur a terme de manera coordinada amb els empresaris i els representants dels treballadors i ha de comprendre els aspectes següents:
  • Promoció, amb caràcter general, de la salut integral dels treballadors.
  • Vigilància de la salut dels treballadors, individualment i col·lectivament, per detectar precoçment els efectes dels riscos per a la salut als quals estan exposats.
  • Desenvolupament i actuació en els aspectes sanitaris de la prevenció dels riscos laborals.
  • Promoció de la informació, formació, consulta i participació dels professionals sanitaris, dels treballadors i els seus representants legals i dels empresaris en els plans, programes i actuacions sanitàries en el camp de la salut laboral.
I respecte la participació en salut laboral els empresaris i treballadors, a través de les seves organitzacions representatives, han de participar en:
  • la planificació, 
  • programació, 
  • organització 
  • i control de la gestió relacionada amb la salut laboral
en els diferents nivells territorials.