dilluns, 30 d’octubre del 2023

Serveis especials

Aquesta és una situació destinada a facilitar el desenvolupament temporal de càrrecs d'especial responsabilitat, ja sigui d'elecció o de confiança política i personal o d'altra naturalesa. L'avantatge més significativa és que comporta de lloc de treball i en la mateixa localitat, de forma que quan es produeix el cessament, recupera les funcions, les condicions de treball i els drets que tenia en servei actiu (llegir+). A més, el temps que la persona resti en serveis especials es computa a efectes de carrera, triennis, promoció interna i drets passius o de seguretat social, excepte si ha ingressat al servei de les institucions de la UE i hagin exercit el dret de transferència que estableix l’Estatut dels funcionaris de les Comunitats Europees.

Condicions

D’acord amb l’article 87 del TREBEP els qui estiguin en situació de serveis especials han de percebre les retribucions del lloc o càrrec que acompleixin i no les que els corresponguin com a funcionaris de carrera, sense perjudici del dret a percebre els triennis que tinguin reconeguts en cada moment. El temps que es mantinguin en aquesta situació se’ls ha de computar als efectes d’ascensos, reconeixement de triennis, promoció interna i drets en el règim de Seguretat Social que els sigui aplicable. No és aplicable als funcionaris públics que, havent ingressat al servei de les institucions comunitàries europees, o al d’entitats i organismes assimilats, exerceixin el dret de transferència que estableix l’Estatut dels funcionaris de les Comunitats Europees.

Els qui estiguin en situació de serveis especials tenen dret, almenys, a reingressar al servei actiu a la mateixa localitat, en les condicions i amb les retribucions corresponents a la categoria, nivell o esglaó de la carrera consolidats, d’acord amb el sistema de carrera administrativa vigent a l’Administració pública a la qual pertanyin. Així mateix, tenen els drets que cada Administració pública pugui establir en funció del càrrec que hagi originat el pas a la situació esmentada. En aquest sentit, les administracions públiques han de vetllar perquè no hi hagi menyscabament en el dret a la carrera professional dels funcionaris públics que hagin estat nomenats alts càrrecs, membres del poder judicial o d’altres òrgans constitucionals o estatutaris o que hagin estat elegits alcaldes, retribuïts i amb dedicació exclusiva, presidents de diputacions o de cabildos o consells insulars, diputats o senadors de les Corts Generals i membres de les assemblees legislatives de les comunitats autònomes. Com a mínim, aquests funcionaris han de rebre el mateix tractament en la consolidació del grau i conjunt de complements que el que s’estableixi per als qui hagin estat directors generals i altres càrrecs superiors de l’Administració pública corresponent

Supòsits

El personal estatutari es declara en situació de serveis especials en els supòsits establerts amb caràcter general per als funcionaris públics (article 87 del TREBEP, excepte apartat 1.b) ja que queda superat per l'article 64.2 de l'Estatut Marc, i article 88 del Decret legislatiu 1/1997) i per aquells previstos a l'article 64 de l'Estatut Marc.

Específicament, d'acord amb l'article 64.1 de l'Estatut Marc el personal estatutari es declararà en situació de serveis especials quan accedeixi a una plaça de formació sanitària especialitzada mitjançant residència o a un lloc directiu de les organitzacions internacionals, de les administracions públiques, dels serveis de salut o d'institucions o centres sanitaris del Sistema Nacional de Salut.

Així mateix, d'acord amb l'article 64.2 de l'Estatut Marc i amb l'article 88.2 del Decret legislatiu 1/1997, es declararà en situació de serveis especials el personal estatutari que sigui autoritzat per la Generalitat, per períodes superiors a sis mesos, per prestar serveis o col·laborar amb organitzacions no governamentals que portin a terme programes de cooperació, o per complir missions en programes de cooperació nacional o internacional.  Convé recordar que per períodes inferiors a 6 mesos cal seguir el Procediment per a l'atorgament de permisos al personal estatutari de l’Institut Català de la Salut per a la participació en emergències humanitàries i per a la participació en altres projectes o programes de cooperació internacional per al desenvolupament que no tinguin la consideració d’emergències humanitàries.

A l'àmbit de l'ICS cal ressaltar que, de conformitat amb el que disposa la  Llei 8/2007, de 30 de juliol, de l'Institut Català de la Salut, a les persones que accedeixen a un càrrec directiu des de la condició de personal laboral fix, personal estatutari fix o funcionariat de carrera al servei de l'Administració de la Generalitat o de qualsevol altra administració pública, se'ls ha de reconèixer la situació administrativa de serveis especials o l'equivalent, d'acord amb el que disposa la normativa aplicable a llur vinculació d'origen.

L’article 87 del TREBEP estableix diversos supòsits, als que pot acollirse el personal estatutari atès el seu caràcter bàsic, excepte el b):

  • a) Quan són designats membres del Govern o dels òrgans de govern de les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, membres de les institucions de la Unió Europea o de les organitzacions internacionals, o són nomenats alts càrrecs de les administracions públiques o institucions esmentades.
  • c) Quan són nomenats per acomplir llocs o càrrecs en organismes públics o entitats, dependents o vinculats a les administracions públiques que, de conformitat amb el que estableixi la respectiva Administració pública, estiguin assimilats en el seu rang administratiu a alts càrrecs.
  • d) Quan són adscrits als serveis del Tribunal Constitucional o del Defensor del Poble o destinats al Tribunal de Comptes en els termes que preveu l’article 93.3 de la Llei 7/1988, de 5 d’abril, de funcionament del Tribunal de Comptes.
  • e) Quan accedeixen a la condició de diputat o senador de les Corts Generals o membres de les assemblees legislatives de les comunitats autònomes si perceben retribucions periòdiques per la realització de la funció. Els que perdin la condició esmentada per dissolució de les cambres corresponents o terminació del mandat d’aquestes es poden quedar en la situació de serveis especials fins a la seva nova constitució.
  • f) Quan s’acompleixen càrrecs electius retribuïts i de dedicació exclusiva a les assemblees de les ciutats de Ceuta i Melilla i a les entitats locals, quan s’exerceixen responsabilitats d’òrgans superiors i directius municipals i quan s’exerceixen responsabilitats de membres dels òrgans locals per al coneixement i la resolució de les reclamacions economicoadministratives.
  • g) Quan són designats per formar part del Consell General del Poder Judicial o dels consells de justícia de les comunitats autònomes.
  • h) Quan són elegits o designats per formar part dels òrgans constitucionals o dels òrgans estatutaris de les comunitats autònomes o altres l’elecció dels quals correspongui al Congrés dels Diputats, al Senat o a les assemblees legislatives de les comunitats autònomes.
  • i) Quan són designats com a personal eventual per ocupar llocs de treball amb funcions expressament qualificades de confiança o assessorament polític i no opten per quedar-se en la situació de servei actiu.
  • j) Quan adquireixen la condició de funcionaris al servei d’organitzacions internacionals.
  • k) Quan són designats assessors dels grups parlamentaris de les Corts Generals o de les assemblees legislatives de les comunitats autònomes.
  • l) Quan són activats com a reservistes voluntaris per prestar serveis a les Forces Armades.

I l'article 88 del Decret legislatiu 1/1997 estableix els següents supòsits:

  • Quan adquireixin la condició de funcionaris al servei d’organitzacions internacionals o supranacionals.
  • Quan siguin autoritzats per la Generalitat a prestar serveis o col·laborar amb organitzacions no governamentals (ONG) que desenvolupin programes de cooperació, o a complir missions per períodes superiors a 6 mesos en organismes internacionals, governs o entitats públiques estrangeres o en programes de cooperació nacionals o internacionals.
  • Quan siguin nomenats per ocupar càrrecs polítics a la Generalitat de Catalunya, al Govern de l’Estat o en altres comunitats autònomes.
  • Quan siguin designats per les Corts Generals per formar part dels òrgans constitucionals o d’altres òrgans l’elecció dels quals correspon a les cambres.
  • Quan accedeixin a la condició de diputats o senadors de les Corts Generals o de membres del Parlament de Catalunya, llevat del cas que, respectant les normes d’incompatibilitat, desitgin continuar en actiu.
  • Quan ocupin càrrecs electius retribuïts i de dedicació exclusiva en les corporacions locals o quan prestin serveis en els gabinets de la Presidència del Govern de l’Estat, dels ministres i dels secretaris d’Estat o en llocs classificats com a personal eventual en la relació de llocs de treball de la Generalitat i de les entitats locals i no optin, en el cas de passar a ocupar llocs d’eventual, per continuar en actiu.
  • Quan siguin nomenats per a qualsevol càrrec de caràcter polític que sigui incompatible amb l’exercici de la funció pública.
  • Quan compleixin el servei militar o una prestació substitutiva equivalent.
  • Quan siguin adscrits als serveis del Tribunal Constitucional o del Defensor del Poble.
  • Quan adquireixin la condició de personal al servei del Parlament de Catalunya i del Síndic de Greuges. Aquí també s’inclou el personal de l’Oficina Antifrau de Catalunya, el qual té la condició de personal al servei del Parlament de Catalunya, de conformitat amb l’article 26 de la Llei 14/2008, de l’Oficina Antifrau de Catalunya.
  • Quan siguin elegits membres del Parlament Europeu.

La Intersindical a l'ICS lluitem i treballem per a tot el personal de l'ICS.

🚩Lluitem per millorar les condicions laborals! #LluitemAmbTu

📲 Difon el missatge!

👍 Segueix-nos a:

✖️Twitter 📻 Telegram 📹 Youtube  📸Instagram

📝 Afilia't i lluita amb La Intersindical!
📧 ics@laintersindical.cat