La Intersindical a l'ICS considera que el tribunal qualificador de la fase 1 de la convocatòria amb codi 100 ha aplicat les bases de forma contrària als seus preceptes.
Concretament, el tribunal hauria puntuat a algunes persones aspirants els serveis prestats en categories diferents . No obstant, a altres aspirants no els ha puntuat amb aquest criteri, actuant doncs de forma divergent davant de situacions equivalents.
És el cas, per exemple, de la categoria de tècnic/a superior de la funció administrativa (grup A, subgrup A1) amb codi de procés selectiu 104.
Però primer veiem les diferències entre una categoria i l'altre i com l'ICS les ha intentat salvar.
Cap d'unitat i Tècnic/a superior de la funció administrativa, places i categories diferents
Les places de la categoria de Cap d'unitat són les corresponents als llocs de treball ocupats per personal amb funcions de comandament d'unitats de gestió i administració, que tenen un nivell orgànic assimilat a servei, tant a l'atenció primària com l'atenció hospitalària.
Tanmateix, les places de la categoria de Tècnic superior de la funció administrativa (TSFA) són les corresponents als llocs de treball amb el mateix nom, anomenats llocs base, i segons el pacte de classificació de l'ICS no té funcions de comandament. No obstant, l'ICS ha creat llocs de treball de comandament adscrits a places de TSFA, anomenats "Responsable de".
Com es pot veure en aquesta taula 1, a més que la categoria de TSFA i la de cap d'unitat són diferents, la retribució anual total també és molt diferent. Mentre que la d'un TSFA no arriba als 35 mil euros anuals, la d'un Cap d'Unitat pot superar els 70 mil euros anuals. Però també hi han grans diferències entre els llocs base de TSFA i els llocs de comandament de TSFA.
Llocs de treball de Responsables amb plaça TSFA
Una manera que ha trobat l'ICS per salvar aquesta diferència entre els llocs base TSFA i els Caps d'unitat és com dèiem la de crear llocs de treball de Responsable des d'una plaça de TSFA, però amb un complement específic de fins a 30 mil euros més, molt superiors al dels TSFA, per equiparar les retribucions anuals totals dels llocs de treball de Responsable als llocs de treball de Cap d'unitat.
Aquesta és la manera més hàbil que ha trobat l'ICS perquè els caps d'unitat, almenys a primària, puguin acreditar els serveis prestats en categories TSFA i així també facilitar l'accés a una plaça fixa de TSFA.
Valoració de serveis prestats en la categoria de Cap d'unitat com si fossin prestats en la categoria de TSFA
Les bases de la convocatòria, que es consideren la “llei del procés selectiu”, són clares en relació amb els mèrits que es valoren i no deixen cap espai al dubte o imprecisió que el tribunal de la fase 1 hagi d'interpretar. Concretament, per a totes les fases del procés d'estabilització només es poden puntuar els serveis prestats com a personal de l'Institut Català de la Salut en la mateixa categoria convocada, base suficientment clara i concisa perquè el tribunal l'apliqui literalment. Qüestió diferent seria si aquestes bases valoressin els serveis prestats desenvolupant funcions pròpies de la mateixa categoria convocada. En aquest cas, si que es podria, mitjançant els corresponents certificats de funcions, acreditar els serveis prestats realitzant les mateixes funcions.
Pels resultats definitius del concurs de mèrits del passat 15 de febrer de 2024 que ha publicat el tribunal qualificador de la fase 1, aquest ha valorat els serveis prestats en la categoria de Cap d'unitat en el procés selectiu 104, de Tècnic/a superior de la funció administrativa, que com hem vist és una categoria diferent a la de Tècnic/a superior de la funció administrativa i amb funcions diferents.
Vicis de nul·litat i altres conseqüències
En conseqüència, es trencarien els principis constitucionals d'igualtat d'accés a la funció pública.
A més, si les persones aspirants a les quals se'ls ha puntuat els serveis prestats de Cap d'unitat finalment es nomenen com a tècnic/a superior de la funció administrativa, se'ls concedirà, si ho demanen, una excedència per prestar serveis en altre categoria (la de cap d'unitat) ja que les retribucions d'un/a cap d'unitat són superiors a un/a TSFA, deixant vacant la plaça que acabarien de guanyar.
Així doncs el perjudici és doble, primer se'ls valora de forma il·legal els serveis prestats, cosa que perjudica la resta d'aspirants, i en segon lloc deixen vacant una plaça que no els pertocava guanyar .
També és important recordar que la conseqüència de la revisió administrativa o judicial dels resultats definitius del concurs de mèrits del passat 15 de febrer de 2024, és que es podria concloure que s’ha de fer una nova valoració de les proves o mèrits, i en aquest cas s’hauran de retrotraure les actuacions al moment en què es va fer l’actuació invalidada i efectuar-la de nou pel mateix tribunal qualificador. Aquesta revisió s'haurà de fer en relació amb tots els aspirants a qui es va aplicar aquella actuació, hagin o no hagin recorregut la diligència del tribunal. Això podria ocasionar la invalidesa dels nomenaments fets arran d'aquesta valoració presumptament fraudulenta de la fase 1 per als Caps d'unitat, i de la resta d'actes del tribunal qualificador per al procés selectiu 104, de Tècnic/a superior de la funció administrativa, inclosos els de la fase 2 i la fase 3.
Era més procedent convocar les places de Cap d'unitat
Si el que l'ICS volia era estabilitzar les places de la categoria de Cap d'unitat el que hauria d'haver fet és convocar-les, ja que "haberlas haylas". Potser el que volen és eliminar les places de cap d'unitat i transformar-les en llocs de responsabilitat amb plaça de TSFA? Ja es veurà, pobres caps d'unitat! Però que no pateixin, la diferència retributiva la posaran al complement específic.
Pot estar passant en altres categories
Si et preguntes si pot estar passant amb altres categories de la fase 1, la resposta segurament la té el gran Manquiña: La duda ofende...profesional, muy profesional
🚩Lluitem per millorar les condicions laborals! #LluitemAmbTu